- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
259

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

karl ix:s förmenta kalvinism

2 59

de i konfessionellt hänseende förvirrade förhållanden, som voro
rådande där. Men han nöjer sig icke härmed. Han öfversändes
heter det i brefvet, till biskopen en bekännelse, »som höglärde män
och teologi uti kurfurstendömet Sachsen hafva korteligen
författat och förent sig i Herrens nattvard, Kristi lekamen och blod
belangendes, emot alla sakramentsvärmar». Och han förmanar
honom »blifva vid samma bekännelse fast ståndandes, som vi ock
förnimma i den Torgeske teologiförsamlingen nu skedt och
be-villigadt vara».

Denna af Karl uppenbarligen som auktoritativ luthersk
uppfattade bekännelseskrift från »Wittenbergs kyrka» — att
Wittenberg alltsedan Melanchtons död varit hufvudsätet för den
filip-pistiska riktningen och för länge sedan förlorat ali sin auktoritet
i lutherska kretsar är som sagdt honom säkerligen obekant — var
allt annat än auktoritativ för någon af de kämpande parterna
i Tyskland. Den hade tillkommit på kurfurstens befallning och
antagits i Torgau 1574 i samband med den inledda svängningen i
hans konfessionella politik, åsyftande den rena lutherdomens
införande. Den afsåg att dölja denna omsvängning och att gifva
skenet af att den kursachsiska kyrkan städse haft den rätta läran
och att först nu några kryptokalvinister upptäckts (Tschackert).
Den gör, säger Kawerau, »durch die dogmatische
Haltungslosig-keit nur einen widerlichen Eindruck» (PRE111). Den betydelse
hertigen tillmätte denna bekännelse gör, att dess innehåll icke
saknar sitt intresse i detta sammanhang. Jag följer Tschackert’s
referat däraf i hans »Die Entstehung der lutherischen und der
reformierten Kirchenlehre». Bekännelsens titel lyder: Kurz
Be-kenntniss und Artikel vom heil. Abendmahl des Leibs und Bluts
Christi etc. Som redan antydts, söker man upprätthålla skenet
af Kursachsens förutvarande lutherska renlärighet; vidare af
enheten och öfverensstämmelsen mellan Luther och Melanchton.
Men på samma gång Melanchtons auktoritet häfdas och hans
skrifter godtagas, framföres i bekännelsens positiva satser en
nattvardslära, som innehåller den lutherska teologiens alla moment. Däremot
sker en högst egendomlig afvikelse från den punkt i den lutherska
kristologien, som just utvecklats till stöd för dess nattvardslära..
Läran om ubiquitas carnis Christi afböjer man nämligen och
öfverhufvud hvarje dryftande af frågan om modus och möjligheten af
Kristi lekamens och blods närvaro. Calvin, Beza o. a. jämte
»Theologi Heidelbergenses» förkastas uttryckligen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0269.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free