- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
277

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

karl lx:s förmenta kalvinism 2 7.3

auktoritet var ingalunda ett tomt ord. Hans skriftbundenhet
har satt mycket tydliga spår i hans kateketiska och liturgiska
arbeten. Så vill han t. ex. både i handbok och katekes ha in
nattvardens instiftelseord i dess samtliga fyra nytestamentliga
redaktioner, hvartill ingen motsvarighet finns vare sig i Luthers eller
Heidelberger-katekesen. I sin bevisbok kommenterar han alla
dessa hvar för sig, och sin nattvardslära begrundar han
uttryckligen just under hänvisning till den historiska situationen vid
nattvardens instiftelse i Jesu egen närvaro. Och när H. Block
vill i det uttryck för nattvardens väsen som Karl använder i sin
katekes och eljest, nämligen att den är »vår Herres Jesu Kristi
sanna lekamens och blods delaktighet», se ett beroendeförhållande
till Emderkatekesen, så synes det mig ligga närmare till hands
att häri se Karls själfständiga val af ett bibliskt uttryck, äfven
om ärkebiskopens kritik af just detta uttryck stämplar det som
ett kalvinskt lån från Johannes a Lasko. Och detta så mycket
mer som i ett af de tidigaste förarbetena till Karls katekes af hans
egen hand på frågan: Är det då intet annat än bröd och vin i
Herrens nattvard? lämnas följande svar: »Jo, det är bröd och vin med
Guds ord förenadt, hvilket bröd och vin vår Herre Jesus Kristus
kallar sin lekamen och sitt blod (och S. Paulus nämner det Kristi
lekamens och blods delaktighet)» (Block, s. 320 f. o. 223.).

Man kan visserligen såsom skett se i denna Karls »biblicism » ett
med kalvinismen närbesläktadt drag. Härtill är blott att anmärka,
att biblicismen i och för sig icke berättigar härtill, och att man för
att ha grundad anledning att häri se kalvinska inflytelser hos
Karl vore skyldig uppvisa, att han hyllar en typisk kalvinsk
biblicism, d. v. s. att han visar en lagisk och slafvisk bundenhet af
bibelordet öfverhufvud. Utan att kunna ha ett tillräckligt grundadt
omdöme härom synas mig inga skäl hafva framkommit för att
antaga, att så varit fallet. leke ens Karls förkärlek för
brödsbrytningens ceremoni vid nattvarden under hänvisning till
instiftelseorden synes mig ha berott på någon slafvisk bundenhet af
bibelordet, utan på andra grunder, nämligen den vikt han lägger på en
nära anslutning till den historiska situationen vid nattvardens
instiftelse för hela sin nattvardsuppfattning.

Ett bevis för huru bunden man varit af det lutherskt ortodoxa
prästerskapets omdöme om Karls teologiska åskådning är, att man
för så vidt jag kunnat finna i litteraturen härom totalt förbisett
den påtagliga öfverensstämmelsen mellan Karls ställning till skrif-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free