- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
278

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6 o

otto s. holmdahl

ten och bekännelseskrifterna och den svenska kyrkoordningens
ståndpunkt. Prästerskapets beskyllning mot Karl för kalvinism
har influerat icke blott på folkstämningen mot honom under hans
lifstid, utan också på den kyrkohistoriska forskningen fram till våra
dagar. Samtidigt med att man haft skarp blick för alla
beröringspunkter mellan Karls åskådning och kalvinsk teologi, har man
öfverhufvud icke observerat de obrutna och naturliga
förbindelselinjerna, som t. ex. förefinnas på en så viktig punkt som den
ifrågavarande mellan Karls och den äldre svenska ståndpunkten. Man
har stirrat sig blind på den skarpa motsatsen mellan Karls och
det svenska prästerskapets uppfattning, så att man alldeles förbisett
den lika påtagliga öfverensstämmelsen mellan hans position till
frågan om skriften och bekännelseskrifterna och den svenska
kyrkans före 1593.

När Karl upprepade gånger häfdar skriften såsom den enda
afgörande auktoriteten och säger sig vilja stadigt hålla sig allenast
vid Kristi ord, så intager han precis samma själfständiga,
evangeliskt fria ståndpunkt till de utpräglade konfessionella motsatserna,
som den svenska kyrkoordningen och Laurentius Petri intagit
1571, när det vid bestämningen af den kristna lärans innehåll
anses fullt tillräckligt hänvisa till evangeliet och Kristus själf.
Att han själf var medveten om denna öfverensstämmelse synes
mig framgå däraf att han vid olika tillfällen åberopar den äldre
svenska ståndpunkten gentemot sina motståndare och häfdar,
att han fortfarande står på reformationens rena grund, under det
att prästerskapet lämnat densamma. I Karls svar 1604 på
ärkebiskopens kritik af Bevisboken som senare i något förändrad form
ingick som företal till hans fullständiga vederläggning af denna,
förekommer följande äfven i detta afseende belysande passus:
»Och såsom vi alltifrån det man skref 1572 hafver lagt oss upp
emot för:de villfarande falska lära [det är fråga om mässoffret
och liturgien] och allt intill denna dag igenom den helige Andes
bistånd, så vilja vi bedja Gud, att han för sin sons Kristi förskyllan
skull vill förläna oss sin helige andes kraft, att vi detsamma
härefter intill vår dödsstund göra må och låta den profetiska och
apostoliska skrift vara en norma och rättesnöre, därefter vi uti denna
världen lefva kunna». Och han menar sig ha följt denna norma
i sin bevisbok och säger sig intet därmed »sökt någon kalvinsk
villfarelse, utan allenast själfva sanningen, såsom hon utaf de
heliga fäder Luther och Melanchton varit skrifven och talad, ja,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0288.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free