- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
280

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6 o

otto s. holmdahl

den enda absoluta auktoriteten såväl mot kyrkofäderna som mot
reformatorerna. På grundval af de resultat, hvartill Otto Ritschl
kommit i sin Dogmengeschichte des Protestantismus beträffande
biblicismen och traditionalismen i den gammalprotestantiska
teologien, torde man kunna säga, att Karl med stöd af svensk tradition
härmed företräder Luthers ståndpunkt i en fråga, där måhända den
djupaste principiella motsatsen låg mellan honom och Melanchton.
Att detta icke i sak betydde en olika ställning till det
gammalkyrkliga dogmat och att Karl likaväl som reformatorerna ansåg
detta som ett klart uttryck för bibelns sanning, behöfver icke vidare
utföras. Att Karl vid sin traditionalistiska bevisföring mot
ubi-kvitetsläran icke frånträder sin biblicism, därpå är det anförda
stället ett afgörande bevis.

Men huru viktigt det resultat, till hvilket vi härmed kommit,
än är för bedömandet af Karls teologiska ståndpunkt, så står likväl
den frågan ännu öppen, om icke Karl med denna sin principiella
utgångspunkt likväl till sist hamnat i en kalvinsk åskådning.
Att så varit fallet är för den traditionella uppfattningen, mot hvilken
Annerstedt visserligen anför starka reservationer, utan att dock
genomföra dem vid sin skildring af striden mellan Karl och Olaus
Martini, men hvilken Block däremot synes acceptera, när han t. ex.
om Bevisboken 1604 utan några restriktioner vågar det omdömet,
att Karl med denna börjat »ett arbete för att påverka den allmänna
opinionen för den reformerta åskådningen» (s. 302). Det slutliga
och afgörande svaret på frågan om Karls förmenta kalvinism
bör naturligtvis hämtas ur den teologiska åskådning Karl själf
i sina skrifter öppet ger uttryck åt. Hurudan var denna? Motiverar
dess innehåll den redan vid dess framläggande åsatta etiketten:
kalvinsk, reformert?

De skrifter, som i främsta rummet måste komma i
betraktande vid bestämmandet af Karls teologiska ståndpunkt, äro
otvifvelaktigt hans Bevisbok af 1604 och hans Svar på
ärkebiskopens kritik af denna af 1606. Hvad hans skrifter från 1607 beträffar,
så äro omdömena i litteraturen ense därom att dessa dels fullfölja
praktiskt-uppbyggliga intressen dels innehålla mindre utpräglade,
mera moderata uttryck för Karls åskådning i förhållande till den
ortodoxa. Hvad åter hans kateketiska och liturgiska arbeten
beträffar, så har jag redan anfört de skäl, som tala för att dylika
källor i allmänhet och särskildt när det gäller Karl IX icke
tilllåta en rekonstruktion mera i detalj af en teologisk åskådning och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free