- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
287

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

karl ix:s förmenta kalvinism

2 59

i Guds rike, det är, beskåda och åtnjuta den eviga saligheten».
Här ha vi säkerligen icke blott en återklang af Lukastexten, utan
också af Luthers ord: nämligen att syndernas förlåtelse, lif och
salighet genom dessa ord gifves oss i detta sakrament; ty där
syndernas förlåtelse är, där är ock lif och salighet.

Vid utläggningen af Paulustexten betonas, »att sakramentet
icke är någon gemen måltid eller vill hafva, något afguderi
bredvid sig, utan vill varda hållet rent och oförfalskadt, efter det är
Kristi blods och lekamens delaktighet, att hvilka som med ett
bot-färdigt hjärta dem bruka och hafva ider och ånger för synden
och sedan i en stadig tro in på Kristus anamma, de hafva
delaktighet med Kristus och åtnjuta hela hans återlösningsverk». Detta
ställe är af stort intresse, därför att Karl genomgående i sina
kateketiska arbeten och i frågestyckena i slutet af denna bok
stannat just vid uttrycket Kristi lekamens och blods delaktighet,
då det gällde definitionen af nattvardens väsen eller »substans»,
och därför att vi här ha ett belägg på huru han tolkat detsamma,
nämligen såsom en personlig förening med Kristus i nattvarden,
alltså i den närmaste anslutning till den just af Luther och framför
allt af Melanchton häfdade tanken om Kristi personliga närvaro
i nattvarden, däremot utan spår af intryck från Calvins just på
denna punkt typiska uttryckssätt, enligt hvilket
delaktighets-och föreningstanken knytes till Kristi himmelska lekamen, caro
vivifica. Det är blott det att tillägga, att personlighetsmystiken
hos Melanchton på denna punkt icke möter oss hos Karl här eller
eljest i hans framställning om nattvarden; han nöjer sig med
åter-gifvandet af det bibliska uttrycket för samma sak. För honom
betydde: Kristi lekamens och blods delaktighet hvarken mer eller
mindre »delaktighet med Kristus och hela hans återlösningsverk».

Nattvarden som det nya förbundets måltid, som i sig
innehållande hela evangeliet, hvars tillägnande här som eljest sker genom
tron på syndernas förlåtelse för Jesu Kristi skull; nattvarden
som åminnelsemåltiden, som Kristi lekamens och blods
delaktighet, hvars rätta firande medför delaktighet med Kristus och
hans välgärningar för ödmjuka, tacksamma, ångrande och
troende hjärtan — det äro de tankar, kring hvilka Karls utläggning af
de nytestamentliga nattvardstexterna rör sig. Det är här alltså
fråga om allmänt evangeliska, ursprunligt lutherska tankar, utan
någon tydligare framträdande polemisk tillspetsning. Det är den
praktiska synpunkten om nyttan af nattvardens firande som be-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0297.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free