- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
290

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6 o

otto s. holmdahl

hvad i Nattvarden varder utdeladt. Då en jämförelse på denna
punkt äfven ur innehållets synpunkt har sitt intresse, må härifrån
ett prof på öfversättningens fria förhållande till texten lämnas.
I Loci ha vi följande formuleringar af »hvad i nattvarden varder
utdeladt»: Nec est inane spectaculum, sed Christus reuera
a-dest, dans per hoc ministerium suum corporem et sanguinem
man-ducanti et bibenti. Sedan anföras tvenne citat ur patres, däraf
det ena af bl. a. följande lydelse: Christum non solum per dilectionem
in nobis esse, sed etiam naturali participatione, id est, adesse non
solum efficacia, sed etiam substantia. Det andra lyder i
hufvudsak så: Ipse inquit: Caro mea uere est cibus, et sanguis meus
uere est potus. Haec accepta et hausta efficiunt, ut et nos in Christo
et Christus in nobis sit. Och i fortsättningen heter det: Non
imagine-mur esse memoriam hominis mortui, ut sunt spectacula de Hercule,
aut similia. Abijciamus has profanas cogitationes, ac hoc testimonio
commonefacti credamus uere Christum pro nobis factum esse
uicti-mam, ac mortuum, sed reuera etiam resuscitatum, iam regnare, et
adesse suae Ecclesiæ, et in hoc ministerio uere nos tibi tanquam
membra adiungere. — Detta stycke ur Loci synes hafva sin närmaste
motsvarighet i följande under en motsvarande rubrik återgifna passus
i Bevisboken: »Med Herrens nattvard förhåller sig så, att »hvar
man den begår och håller och talar och handlar om Guds Son, vår
frälsare och återlösare, om hans död och pina, uppståndelse och
nådiga löften, barmhärtighet och att han hafver öfvervunnit
döden; där man sådant hafver för händer och därom talar och
predikar, desslikes där man utsäger Kristi ord öfver brödet och
vinet och delar samma bröd och vin ut ibland församlingen, med
hvilket bröd och vin han oss gifver sin lekamen och blod och
därmed betygar och gifver tillkänna, att han oss upptager till nåd
och vänskap och skänker och gifver oss syndernas förlåtelse och
gör oss till sina ledamöter, hvilka han genom sitt blod därtill rena
gjort hafver. Och är sådant sakraments bruk icke såsom en
hednisk ihågkommelse, såsom man hölle ett spektakel om Julius
Caesar eller sådane som döda äro och hafva intet med oss att beställa
eller skaffa, utan Guds den allsmäktiges lefvande son Jesus Kristus,
vår återlösare och saliggörare, är sannerligen med sådan sin
ordning och är där kraftig och verkar i dem som sakramenten bruka
och gifver tillkänna och betygar därmed att han vill bo och
vistas i oss». — Trots att denna afdelning inledes med en sats som
utsäger, att man i det följande vill återgifva Melanchtons »egna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0300.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free