- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
291

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

karl ix:s förmenta kalvinism

2 59

ord» om nattvarden, finna vi att det är ett synnerligen fritt
referat. Det återger dock ganska fullständigt tankarna i
motsvarande kapitel i Loci, men undviker just det uttryck, som s. a. s.
direkt inbjöd till intolkandet af en extrem luthersk
nattvardsuppfattning, nämligen orden: »non solum efficacia, sed etiam
sub-stantia ».

I de tre följande kapitlen eller styckena synes framställningen
närmare sluta sig till texten i Loci och stora delar af denna göra
skäl för beteckningen: öfversättning. Om också i sammandrag
meddelas här hufvudtankarna i Melanchtons framställning. Så
t. ex. i det andra kapitlet om nattvardens gagn och nytta, där i
full anslutning till texten i Loci nattvarden betecknas som
»vittnesbördet till hans nådiga löfte». Löftet måste mottagas med
tro; därför kräfver ock nattvardens rätta bruk tro. Dess
förnämsta gagn och främsta ändamål är att det »uppväcker och
styrker vår tro». Därefter uppräknas de öfriga »fines» med
sakramentets firande: vi tacka därmed Gud för hans nåd och
barmhärtighet; det bidrager till församlingens enhet; vi bekänna därmed
uppenbarligen vår tro; och vi förplikta oss till en rätt broderlig
kärlek till hvarandra.

Den utförlighet, hvarmed Melanchtons framställning om
nattvarden anföres, visar redan på denna såsom en af hufvudkällorna
för Karls egen uppfattning af nattvarden. Melanchtons Loci
återger ju också synnerligen klart de evangeliska grundtankarna i
Luthers sakramentslära. Hvad som tidigare har sagts om Karls
sakliga beroende af katekesen kan därför också tillämpas på hans
utläggnings förhållande till det af honom meddelade referatet
af Loci. Det finnes väl icke någon af de af Karl framförda
tankarna, som icke återfinnas där. Vi ha emellertid sett exempel på
att äfven i referatet undvikas de uttryckssätt i originalets text,
som liksom kunde inbjuda till inläggandet af den extrema
lutherska nattvardsläran om Kristi lekamens och blods reala närvaro,
uttryckssätt, som i och för sig icke utsade något härom, men af
Melanchton säkerligen användts i ireniskt syfte.

Bevisbokens sista afdelning innehåller, som sagdt,
»frågestycken om altarets sakrament». Denna afdelning är utan tvifvel
den intressantaste, därför att vi här med största säkerhet hafva
Karls egen utformning af sin nattvardslära, förberedd genom
bokens föregående hufvudsakligen refererande afdelningar. Det
påtagliga sambandet mellan dessa frågestycken och motsvarande

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free