- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
298

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6 o

otto s. holmdahl

1607 utgifna »Sanfärdigh Vnderwijsning och rätt betänckiande
om Herrans Jesu Christi Natward » har öfvertygat mig om att dessa
skrifter ytterligare bekräfta min uppfattning af Karls teologiska
ståndpunkt.

Karls teologiska intresse har så godt som uteslutande kretsat
kring tvenne i den dåtida protestantiska teologien särskildt
aktuella frågor och hans teologiska studier ha uppenbarligen främst
varit inriktade på dessa. Det var kristologien och nattvardsläran.
I den förra ställer han sig i afgjord motsats till den lutherska
teologiens ubikvitetsspekulationer och häfdar det gammalkyrkliga
kristologiska dogmat, sådant detta fått sitt uttryck i Calcedonense.
I den senare frågan, som ju var den primära och aktualiserat den
förra, träder han i lika afgjord opposition mot Luthers och de äkta
lutheranernas bestämning af nattvardens väsen eller »substans»,
vill icke veta af formeln »Kristi lekamen och blod i, med och under
bröd och vin», bestrider uttryckligen, att brödet och vinet »är
Kristi sanna lekamen och blod», och tolkar alltså icke
instiftelseorden bokstafligt. Men å andra sidan är hans positiva
framställning om nattvardens nytta och förutsättningarna för denna
alltigenom präglad och buren af evangeliskt lutherska uttryckssätt
och tankar.

Detta är den teologiska ståndpunkt, som Karl företräder i
sina nyssnämnda tvenne teologiska hufvudskrifter. Det är kring
denna hela striden mellan Karl och prästerskapet kom att röra
sig, och det var dessa teologiska åsikter, som förskaffade honom
den öppna, ständigt på nytt framkastade anklagelsen för
kalvi-nism. Då fråga är om Karls förmenta kalvinism blir
hufvudspörs-målet, huru vi ha att fatta hans ståndpunkt i nyssnämnda, tvenne
punkter. Jag kan därför här förbigå hans teologiska åskådning
för öfrigt, i ali synnerhet som han knappast i någon annan
väsentlig punkt häfdat någon särmening i förhållande till sin kyrka och
sitt prästerskap. Här må dock erinras om den principiella
bibli-cism, -Karl gentemot sitt prästerskaps konfessionalism häfdar, en
ståndpunkt, som Karl under stridens lopp bestämdt intog
gentemot sina motståndares anklagelser för kätteri, men som ock
vittnar om hans friare ställning till de skarpt markerade konfessionella
gränslinjerna. Någon principiell motsats i uppfattningen af bibelns
auktoritet mellan Karl och det ortodoxa prästerskapet torde det
oaktadt icke hafva förelegat.

När det gäller att närmare dogmhistoriskt bestämma den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0308.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free