- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
301

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

karl ix:s förmenta kalvinism 2 59

ställning i öfrigt uttryckligen förkastade ubikvitetsläran och
spekulationerna öfver sättet och möjligheten af Jesu lekamliga
närvaro. Det är ju icke uteslutet, att Karl har fäst sig just vid
dessa från rationell synpunkt sunda restriktioner i bokens för
öfrigt disparata och dogmatiserande innehåll. I Tyskland har
han stått i förbindelse med så utprägladt lutherska furstar och
teologer som hans svärfar Ludvig af Pfalz och David Chytraeus i
Rostock, af hvilka den förre år 1577 offentligen låtit uttala sitt
ogillande af ubikvitetsspekulationerna (Block, s. 50) och den
senare i en skrift af år 1581 afvisat dessa för begrundandet af
nattvardsläran. I början af 1580-talet är Karl sysselsatt med studiet
af mot konkordieformeln riktad litteratur, hvilken i kristologien
och nattvardsläran förfäktar den filippistiska ståndpunkt, som
Karl senare i sin Bevisbok företräder. Och han har redan vid denna
tidpunkt visat sympati för dessa skrifters innehåll. Man har
därför grundad anledning att antaga, att hans kritiska hållning
mot konkordieformeln förskrifver sig från denna tid.

I tidens teologiska diskussion hörde ju ubikvitetsteologien
oupplösligt tillsammans med den extrema lutherska
nattvardsläran. För Karls intresse och ståndpunktstagande i denna fråga
har emellertid otvifvelaktigt specifikt svenska förhållanden spelat
en afgörande roll. Jag har redan pekat på Melanchtons
dominerande ställning i Sverige som auktoritet just i dogmatiskt afseende.
Därtill kommer, att den liturgiska striden och kampen mot
Sigismund och den öfverhängande faran för katolsk reaktion säkerligen
icke blott för beständigt inriktat Karls blickar främst på den stora
och afgörande motsatsen mellan protestantism och katolicism,
utan också fäst hans uppmärksamhet just vid sakraments- och
nattvardsläran såsom en punkt, där denna motsats i teologiskt och
dogmatiskt hänseende skarpast framträdde. För Karl innebar
nämligen liturgien ett uppenbart återfall på denna punkt i katolskt
offerväsen och sakramentsmagi. Det är mycket sannolikt, att
detta medverkat till att Karl i sitt teologiska studium och
tänkande fördjupat sig på denna punkt och förts fram till den
afgjordt mera radikalt evangeliska uppfattning, som Melanchton och
filippismen intogo. När han framträder som teologisk författare
i denna fråga med sin Bevisbok, så betraktar han detta sitt
teologiska inlägg själf som ett led i den kamp han ständigt fört mot
katolskt väsende för värnandet af det religiösa arf, han mottagit
af sin fader.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free