- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugonde årgången, 1919 /
303

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och undersökningar - Otto S. Holmdahl. Karl IX:s förmenta kalvinism

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

karl’ ix:s förmenta kalvinism 2q9

samtidens och eftervärldens omdöme om Karl som teolog. Detta
är emellertid fullt förklarligt äfven utifrån de resultat rörande
Kàrls teologiska ståndpunkt, hvartill vi kommit.

Vi hafva funnit, att Karl gjorde sig till taleman för
Melanchtons och filippismens uppfattning såväl af det aktuella
kristologiska spörsmålet som af nattvarden, alltså i de punkter, som
redan medfört en ohjälplig söndring mellan filippister och äkta
lutheraner. De förra betecknades efter Melanchtons död af de
senare som kryptokalvinister, och sedan lutheranerna
åstadkommit en samling på konkordiebokens grundval, karakteriserades
filippismens mot konkordieformelns teologi stridande uppfattning
rätt och slätt som kalvinism. Härmed afgränsade sig den
lutherska ortodoxien mot en ursprunglig del af lutherdomen och gjorde
klyftan oöfverstiglig. Filippismen, som bildade den teologiska
utgångspunkten för den »reformerta» kyrkobildningen i Tyskland,
fortlefde inom de tyska reformerta landskyrkorna ännu någon
tid, men drefs genom den lutherska ortodoxiens oförsonliga
politik alltmera afgjordt öfver till den utpräglade kalvinismen.
Under 1500-talet utgör den emellertid ännu teologiskt sedt en bestämdt
afgränsad lärotyp, som i sin negativa ställning till den extremt
lutherska nattvardsläran var enig med kalvinismen, men å andra
sidan i sitt framhäfvande af viljans betydelse vid omvändelsen skarpare
skilde sig från denna än lutherdomen. K. Müller har i sin
Kirchengeschichte framlagt de senaste resultaten af forskningen på
denna punkt, och han framhåller, att den tyska »kalvinismen >>
under denna tid uppvisade väsentliga olikheter mot den ursprungliga
och äkta, i Genève och i de Västeuropeiska länderna företrädda,
som utvisa dess lutherska ursprung, och han betonar, att denna
i teologiskt afseende snarast borde karakteriseras såsom en
modifierad filippism på C. A:s grundval.

Karls teologiska strid med det svenska prästerskapet är intet
annat än en efterdyning af den sedan decennier förda striden
mellan de äkta lutheranerna och filippisterna. Liksom dessa senare
får han i den lutherska ortodoxiens anda och enligt dess
stridsmetoder sin ståndpunkt omedelbart stämplad som kalvinsk. Och
den kyrkohistoriska litteraturen har i allmänhet upprepat detta
omdöme. Att det är alltför summariskt och från dogmhistorisk
synpunkt oriktigt, skall jag i det följande ytterligare söka uppvisa.

Karls teologiska ståndpunkt är ett troget återgifvande af
filippismens teologi i ett par afgörande punkter. Men då den i

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1919/0313.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free