- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguförsta årgången, 1920-21 /
36

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Edv. Leufvén, Magnus Lehnberg som predikant - IV. Lehnbergs religiösa optimism - 1. Inledande anmärkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

T 36

EDV. LEUFVÉN

Ja, Mine Bröder! jag gifver eder, uu vid min bortgång, och som vore det
mitt sista ord, den försäkran, att jag eder ingenting föreställt, det jag icke
sjelf med vördnad och tillgifvenhet betraktat såsom en gudomlig sanning:
att Jesu Religion, som jag för andra predikat, är i mitt eget hjerta skattad
såsom den högsta, den älskvärdaste, den mest fruktgifvande vishet; allt
hvad jag, i enlighet med denna lära, föreställt såsom vigtigast för menniskans
tro och lefnad, det har jag sjelf såsom sådant antagit; livad jag beskrifvit
såsom fruktansvärdt, det har jag sjelf fruktat; hvad jag utvisat såsom det
högsta föremål för de dödligas hopp, det liar jag sjelf hoppats; och jag önskar
för mina återstående dagar ingen högre glädje, och för min dödstimma ingen
ljufvare tröst, än att hafva den Christna Religionens grundsatser och känslor
lifligt verksamma i mitt hjerta. Derföre, Vänner! har jag, med så mycket
mera trygghet, så ofta ropat till eder från detta rum, och upprepar det ännu
i detta ögonblick: ålsker Religionen!

Under dessa omständigheter blir också analysen af lians
predikan af ett visst intresse så till vida, att den återger eller är
formen för en verkligt lefvande fromhetstj’p under den senare delen
af 1700-talets Sverige. Dessutom bör ihågkommas, att Lehnberg
synes lia saknat någon mer framträdande teologisk bildning. Hans
ungdomsstudier i teologi förefalla lia varit rätt ringa, och hans
homiletiska produktion förråder icke någon särskild förtrogenhet
med tidens teologiska problem. Hans predikan blir därför en
genomsnittstyp för den personligt fromma och af tidens allmänna kultur
beroende predikan. Denna sistnämnda faktor är den afgörande i
fråga om Lehnbergs predikan. Den resonans han mötte bland
samtidens bildade människor visar, att han är en i många afseenden
typisk exponent för de högre kulturströmningar i vårt land, hvilka
ej ville alldeles bortkasta det kristna trosinnehållet, men hvilka
å andra sidan under trycket af de nya idéströmningarna ställde
sådana kraf på detsamma, att det i själfva verket blef en stark
oppositionsställning gent emot de närmast föregående
fromhets-typerna vare sig i ortodoxiens eller pietismens former. Därför är
den Lehnbergska predikan en ganska trogen reflex af en
kristendomstyp, som under hans egen lifstid nog varit rätt exklusiv,
nämligen inom de bildade klasserna, men hvilken under det följande
århundradet satte starka spår efter sig inom ännu vidare
samhällskretsar.

För att vinna en utgångspunkt för en analys af Lehnbergs
predikan, ifråga om dess innehåll, kan man undersöka hans ställning
till kristendomens centraldogm. Det är en gammal fråga i
mänsklighetens häfder: »hvad synes Eder om Kristus?» I teologiskt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1920-21/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free