- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguförsta årgången, 1920-21 /
131

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - I. Oxfordrörelsens förutsättningar - 4. Nyanglikanismens förelöpare

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

N YANG LIK ANSK RENÄSSANS 169

det då icke försynen värdigt, att, när tiden blef mogen, släppa
lös en hälft af den västerländska kyrkan för att gå att söka nya
skatter och att lämna den andra på sin gamla oförändrade mark,
för att den skulle behålla allt och ej gå miste om något?» Här
finner han också den engelska kyrkans providentiella uppgift: »I
denna visa anordning tror jag, att det är den engelska kyrkans
uppgift att utgöra en förenande länk (an intermediate link). Om
det skulle bli sörjdt för en framtida förening af det hela, om en
grundval skulle bli lagd, bestående af ett temperament, i hvilket båda
ytterligheterna skulle kunna uppgå, måste en sådan anordning
synas oundgänglig».1 Denna uppfattning af via media s innebörd
och betydelse har ett djup och en vidsynthet, som kommer den
egentliga nyanglikanismens kyrkobegrepp att te sig trångt och
fattigt.

Samma tanke framställes inramad i en imponerande
kyrko-historisk totalbild i ett bref till Hannah Moore Ön the Design of
Pro-vidence respecting the Christian Church,2 Knox ser en
motsvarighet mellan den gamla kyrkans delning i en grekisk och en latinsk
hälft och reformationskyrkans klyfning i en luthersk och en kalvinsk
gren — den lutherska svarar mot den grekiska och den kalvinska
mot den latinska, »i det den första afvisar Augustinus’ dogmer
och lutar mera åt Chrysostomos’ liberalitet, den senare utbildar dessa
dogmer i mer kompakt och systematiserad form. I Britannien
(underbara Britannien) mötas dessa två grenar af reformationen,
i det att den kalvinska kyrkan upprättats i den norra delen, den
lutherska i den södra. — I England är . . . allt egendomligt. I den
engelska kyrkan antogs i artiklarna den teologi, som var gemensam
för Luther och Melanchton, men den ursprungliga kyrkans oblandade
fromhet bibehölls i den dagliga liturgien och i rit aalet för särskilda
tillfällen. Sålunda har vår kyrka, genom en alldeles enastående
anordning af försynen så att säga en katolsk själ förenad med en
luthersk kropp af bästa och gynnsammaste beskaffenhet.»

I liturgien är det alltså framför allt som Knox ser tecknet
på sin kyrkas katolicitet. »Jag vet ingenting fast (settled) i hela

1 Förf. tillägger: »In this view, old Lörd Chathani’s well kuowii jeer
at the Established Church, as liaving a Popish liturgy, Calvinist artides and
an Arminian clergy, may have had in it far möre of the nature of an
enco-mium, than either he or his hearers were likely to imagine». Remains, I, s.
366 f. (i Letter to S. Parken ön the Charader of Mysticism af år 1811).

2 A. a. III, s. 103—230.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1920-21/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free