- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguförsta årgången, 1920-21 /
183

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - I. Oxfordrörelsens förutsättningar - 7. Tidens fullbordan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

nyanglikansk renässans

»— — the ruffian band

come to reform, where uever they came to pray»,

behöfver man icke vara tveksam om adressen. Andra samtidiga
dikter (Athanasian Creed, Burial Service, Leng th of the Pray ers)1
synas ha afseende på de förändringar i liturgien, som man befarade.

Redan innan den irländska kyrkolagen af år 1833 hade
slutbehandlats i parlamentet, hade från predikstolen i S:t Mary the
Virgin, universitetskyrkan i Oxford, utgått ett varningsrop, som
skulle väcka genljud vida omkring i landet. Det var återigen Keble,
som den 14 juli höll sin predikan om Det nationella aj fallet}

Utgående från 1 Sam. 12: 23, finner Keble i Samuels
förhållande paradigmet för en kristens ställning gentemot en
statsmyndighet, som är på väg bort från Gud och Kristus. Tidens
»libera-litet», dess växande indifferens i religiösa ting, blir för honom ett
utslag at samma ande, som ledde judarna till att dyrka
främmande gudar. Han anser sig berättigad att tala om ett nationellt
affall. »Missaktning för apostlarnas efterföljare såsom sådana är
ett otvetydigt tecken på fientlighet mot Honom, som från början
gaf dem deras uppdrag och har lofvat vara med dem för evigt.»
Saul förgrep sig på the sacrijicial office. Skulle någon stat vandra
Sauls vägar, är det sannolikt att den börjar med att förgripa sig
på »de apostoliska rättigheterna». Liksom Samuel har den kristne
i dylika fall skyldigheten att högtidligt protestera, men samtidigt
lojalt fullgöra sina plikter. Kyrkan måste vara trägen i förbön.
Hvarje kristen måste med förnyad ifver hänge sig åt fullgörandet
af sina kristliga plikter och så »smycka och anbefalla läran ». »Jag
ser ej, huru någon kan för fullständigt hänge sig åt den apostoliska
kyrkans sak i dessa riken. Den som. så gör kan få vänta länge,
men han kan vara öfvertygad därom, att förr eller senare skall
hans sida bli den vinnande och att segern skall bli fullständig,
allmän, evig.» Predikanten slutar med psalmen Quare fremuerunt
gentes.

Vi skola här ej stanna viel de uttryck, vi här möta på den fullt

1 Lyra 115—117.

2 »National Apostasy considered in a Sermon preaehed in St. Mary’s
Oxford before His Majesty’s Judges of Assize 011 Sunday July 14, 1833, by
John ICebiæ, M. A. Oxford 1833». Det är tillfället för predikans hållande,
domstolssessionens högtidliga öppnande, som gjort, att den i litteraturen
ofta betecknas som Keble’s Assize Sermon.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:06:48 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1920-21/0197.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free