- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguandra årgången, 1922 /
151

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - II. Oxfordrörelsen - 1. Scenen och huvudpersonerna

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

scenen och huvudpersonerna i.3i

Född år 1800 tillhörde Pusey en förmögen och kultiverad
godsägarefamilj — hans far var yngste son till en viscount,
modern likaså av ädel börd. Han var således från födseln på
ett vida fastare sätt infogad i den engelska samhällsbyggnad,
varav »the Established Church» var en del, än Newman. Andan
i hemmet var religiös, av evangelikal läggning. Han gav tidigt
prov på stor receptiv förmåga i förening med det drag av blid
älsklighet, som han städse bevarade. Till fädernehemmets
fostran kom den bästa utbildning, som stod att få: frän Eton
kom han som student till Christ Church i Oxford. Som fellow
i Oriel 1823 trädde han först i närmare beröring med Newman,
om än först senare år bragte full förtrolighet.1 Det var Dr.
Lloyd, som Regius Professor i teologi, som utövat det
starkaste inflytandet på Pusey, och det var på dennes inrådan han
företog sin tyska resa. Han hade ej minst genom denna
förvärvat en solid lärdom och en viss vidsynthet i uppfattningen,
som på 1820-talet var nog för att ge honom ett sken av
liberalism, men som blott alltför snart förträngdes.2

Det var också Lloyd’s rekommendation, som vid unga år
förskaffade honom platsen som Regius Professor i hebreiska,
varmed ett kanonikat i Christ Church var förenat: samma år
hade han inträtt i äktenskap, och hans hem i Christ Church

1 Newnian har i en dagboksanteckning av d. 17/s 1824 0111 Pusey
tecknat bilden av sin egen religiösa ståndpunkt vid denna tid. »That Pusey is
Thine, O Lörd, how can I doubt? His deep views of the Pastoral Office,
his high ideas of the Spiritual rest of the Sabbath, his devotional spirit, his
love of the Scriptures, his firmness and zeal, ali testify to the operation of
the Holy Ghost; yet I fear he is prejudiced against Thy children». (Pusey
hade före Newman trampat ut de evangelikala barnskorna). »Let me never
be eager to con vert him to a party or to a form of oftinio?i. Lead us both
ön in the way of Thy commandments. What am I, that I should be so
blest in my near associates!» Letters and Correspo?ide?ice} I, s. 117 (uppl.
1903: I, s. 103). Pusey bevarade dock städse mera förståelse för
evangelika-lismen än de andra Oxfordmännen. Jfr Oakhley, The Tractarian Moveme?it
(London 1805), s. 49. Det är säkert icke utan sitt berättigande, då Liddon
gör gällande, att P. mottagit förblivande intryck av den tyska pietismen (Life
of Pusey, II, s. 307). Måhända skulle man kunna våga termen objektiverad
pietism för att beteckna den ton av djupt personlig religiositet, som genomgår
även Pusey’s högkyrkliga skrifter. Senare förbands härmed intryck från
asketiska riktningar särskilt inom Frankrikes nyare katolska kyrka.

2 Om hans konflikt med H. J. Rose, se Kyrkohistorisk Arsskr., 2i:sta
årg., s. in.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1922/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free