- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguandra årgången, 1922 /
177

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - II. Oxfordrörelsen - 3. Det första anloppet och Via media’s guldålder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det första anloppet och via media’s guldålder i 77

arbete, denna avsåg, att ett dylikt verk kunde ej blott utföras,
utan även köpas och läsas. Det skulle senare få ett motstycke

i Library of Anglo-Catholic Theology, vartill Keble fattade
planen år 1846.

I ett brev av den 19 mars 18381 talar Newman till en vän
med en viss belåtenhet om den massa av katolsk litteratur,
som nu strömmar ut över publiken. Det var samma år, som
han själv genom övertagandet av tidskriften British Critic
försäkrat sig om ett nytt språkrör (han överlämnade två år senare
utgivarskapet åt Th. Mozley), men det är främst andra
publikationer, han här har i sikte. Han nämner med beundran W.
Pal-mers Treatise ön the Church of Christ: »den kommer att göra
stor nytta, ty just i detta ögonblick behöva vi barlast» — och
ingen som tagit del av arbetet torde förneka dess tjänlighet för
det ändamålet. Vidare anföras tvenne historiska arbeten: H.
Froude’s Becket och en bok om Hildebrand som adressaten
(J. Bowden) själv hade underarbete.2 Som en motvikt till Palmer’s
tunga gods erinrar han om Froude’s Remains, vilka också utkomma
detta år. Denna publikation skulle emellertid snart bli en av
de kilar, som vid denna tid började framkalla det traktarianska
blockets söndersprängning. Det är i detta sammanhang vi nu
måste se den.

Kontroversen om Froude’s Remains är den andra av tre
ödesdigra kriser, som föllo under dessa år, och över vilka vi nu
måste ta en hastig överblick.

Vi ha förut mött Dr. R. D. Hampden3 som en den noetiska
skolans lärdaste representanter, som i en serie
Bampton-föreläs-ningar av år 1832 föredragit en i vissa stycken påfallande
modern uppfattning av dogmatiska formuleringars beroende av
den tillfälliga filosofi, som lämnat stöpformerna för trons gods
— en uppfattning, som då emellertid passerade oanmärkt, vare
sig på grund av framställningens oklarhet eller åhörarnas
bristande uppmärksamhet. Ar 1834 hade ett förslag väckts att
bereda dissenters tillträde till universitetet genom att avskaffa
kravet på underskrift av de 39 artiklarna som villkor för
inskrivning (detta krävdes i Oxford, men ej i Cambridge). Hampden

1 Letters, II, s. 252 (uppl. 1903: s. 225).

2 Dennes Life of Pope Gregory the seventh, vartill han mottagit
uppslaget från Froude genom Newman, utkom först 1840.

3 Kyrkohistori.sk Årsskrift, årg. 21, s. 175.

12 — 22200. Kyrkohistorisk Årsskrift. 1922.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1922/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free