- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguandra årgången, 1922 /
245

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Carl Söderberg, Om Gotlands kristnande

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

omvändelseverket

245

menas kunna grunda ett antagande, att även här en rysk
församling existerat.1

Emellertid torde dessa ryska kyrkors förekomst icke bevisa
något missionsinflytande på Gotland öster ifrån. Ön var under
medeltiden en handelsrepublik, som väl föga brydde sig om att
taga religiösa hänsyn. Den beredde blott sina ryska
affärsvänner tillfälle till fri religionsutövning. Gutarna ägde ju själva
en egen kyrka i Novgorod.2

Riant3 säger också, att nordmännen i allmänhet fore
korstågen föga kunde skilja på Roms och Konstantinopels kyrkor.
Att denna indifferentism länge bibehöll sig på Gotland är klart,
då gutarne alltjämt uppehöllo sina förbindelser österut.

Att gutarne under sina färder i österväg kommit i
beröring med kristna, som kunnat påverka deras religiösa tänkesätt,
synes dock visst icke omöjligt. Men att man genom hela
Ryssland medfört präster hem, lär väl dock vara högst osannolikt.4

Det prästerligt kristna och aktiva inflytandet får man nog
antaga hava kommit västerifrån, från England, som ju vid denna
tid besjälades av starkt missionsnit. Brittiskt inflytande spåras
också mycket rikt på den gotländska kyrkokonsten.5 Vi veta
också, att de redan tidigt knutna förbindelserna mellan Gotland
och England blevo allt livligare och kraftigare just under de
århundraden, då vi kunna vänta, att kristendomen började
uppträda på ön.® Riant7 påpekar, att i de 8:de och 9:de
århundradena företogo särskilt britterna mycket ivriga pilgrimsfärder.
Jag menar, att när nu Gotland på denna tid var mellanhand
i österns och västerns handel, är det väl högst antagligt, att
britterna på sina resor till det heliga landet följde den stora
handelsvägen. Många av de präster, som gutarne medförde
hem, voro utan tvivel engelska pilgrimer, som sökte sig österut.

Vad vi till sist kunna säga om den fråga, som här
behandlats, är väl blott, att den ännu är ett fält för ganska fria giss-

’ Rysk-Byzantiiiska målningar, s. 57.

- Björkander, a. a., s. 18.

3 A. a., s. 32.

4 Rysk mission (d. v. s. sydrysk från Kiev) på Gotland under 900-talet
är alldeles utesluten av det enkla förhållandet, att Wladimir d. st. först 987
övergick till kristefidomen, som länge blev en byzantinsk skapelse. Utg.

0 Se t. ex. Roosval, Die Steinmeister-Gotlands, Sthlm 1918.

G Björkander, a. a., s. 10.

7 A. a., s. 93.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1922/0259.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free