- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguandra årgången, 1922 /
276

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Anders Anderson, Svenska Frälsningsarmén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

25°

andf.rs anderson: svenska frälsningsarmén

och därtill varit villig att själv giva beständiga exempel på
sparsamhet och uthållighet.1

1907 öppnades ett nytt arbetsfält i Stockholm i staden
mellan broarna. En f. d. frälsningsofficer Johan Berggren hade
där startat ett s. k. ungkarlshotell efter samma mönster som
Frälsningsarméns pensionat’ eller bättre härbärgen. Dit
samlades särskilt de lösa manliga element, som det är sä gott om
i denna stadsdel. Trots de billiga avgifterna bar sig rörelsen
mycket bra, så att Berggren ansåg sig kunna erbjuda Svenska
Frälsningsarmén ett årligt understöd på 1,500 kronor, om den
ville avskilja en officer för att missionera bland dessa gatans
män. Dessutom ställdes en möteslokal till förfogande 4 kvällar
i veckan. Till detta arbete sattes kapten P. Andersson. Efter
någon tid visade det sig dock alltför svårt att uppehålla
verksamheten, och Svenska Frälsningsarmén måste lämna den ifrån
sig. Den upptogs av svenska Kyrkan och bedrives fortfarande
under namn av Stadsmissionen. Så småningom övergick även
kapten P. Andersson i kyrkans tjänst.

I religiöst hänseende ställde sig Svenska Frälsningsarmén
fri från allt sektväsen. En del av reformvännerna hade fattat
sin ståndpunkt gentemot Frälsningsarmén till icke ringa del
på grund av att general Booth inte ville erkänna några
sakrament. Han ansåg dem nämligen skadliga för
sammanhållningen, emedan det rådde olika åsikter om de yttre
formerna för sakramentens användning. I Tunadal och Vifsta
blevo soldater uteslutna, för att de firat Herrens nattvard
tillsammans. Frälsningsarmén låter icke heller döpa hedningarna,
då de blivit omvända. I stället för att döpa sina barn låter
den fullt loyala frälsningssoldaten inviga dem åt Gud och
Frälsningsarmén enligt ett av generalen förordnat formulär. I
Svenska Frälsningsarmén gives full frihet inom ramen av de
evangeliska samfundens bekännelser, men olika åskådning får
icke giva anledning till skiljaktigheter i arbetet.2 Gudstjänsterna
äro i regel mera lugna och värdiga, och ett större rum gives
åt det allvarliga och det kontemplativa. Det kan även sägas,
att bibelordet intager en mera central plats i Svenska
Frälsningsarméns möten.

1 Under dessa knapphetstider var det egentligen han, som fick bära
ansvaret för både det andliga och finansiella arbetets ledning.

2 Svenska Frälsningsarméns stadgar, kap. 1, § 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:01 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1922/0290.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free