- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
12

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - III. Oxfordrörelsens kyrkobegrepp och fromhetsart - 1. Det statiska kyrkobegreppet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 O yngve brilioth: nyanglikansk renässans

successionen, dels kunde läggas till grund för en populär
förkunnelse, dels infogas i en mera genomtänkt systembyggnad.

Vi ha i själva serien av Tracts flera försök att predika
sue-cessio. Verkningsfullast är måhända Newman’s i Tract 10: Heads of
a Week-day Lecture delivered to a Country Congregation in – - shire.
Det är tiden kort före SS. Simons och Judas dag; så är det
apostoliska temat givet. Apostlarna voro lika Kristus, hans
efterföljare i sina lidanden. Apostlarna äro döda, men liksom en man
lever i sina arvingar, så leva apostlarna i sin andliga släkt,
biskoparna. De äro apostlar för oss, ehuru de i läran äro bundna
vid apostlarnas ord, och de lida liksom de i Kristi efterföljd.
De frikyrkliga, »’the meetingers’1 hava intet överhuvud, de äro
alla blandade om varandra i oordning; men vi, som tillhöra
Kristi heliga kyrka, (prisad vare Gud), hava en biskop över oss,
och vår biskop är biskopen av . .. Många av er ha sett
honom nyligen, då han konfirmerade i vår kyrka. Själva
konfirmationen är en annan ordning, genom vilken biskopen vittnar
om Kristus. Vår Herre och Frälsare konfirmerar oss med Anden
i all godhet, biskopen är Hans avbild och liknelse, då han
lägger sina händer på barnens huvud.» Biskopen är Kristi verktyg i
kyrkostyrelsen. På grund av biskopens insättande av ordets tjänare
blir det genom honom, som budskapet om återlösningen och
nådemedlen når alla människor.2 »Jag, som talar till Eder om Kristus,
förordnades att så göra av biskopen, han talar i mig — som
Kristus verkade i honom, och som Gud sände Kristus. Så
hänger hela frälsningsplanen ihop.» Den metalliska
trumpetklangen från Tract n:r / kännes igen. Man kan fråga sig, om
någonsin i kyrkans historia biskopsämbetet blivit så måttlöst
upphöjt till skyarna, som i dessa tidiga Tracts.

Det är emellertid påfallande, i hur ringa grad den
apostoliska successionens tanke har satt spår efter sig i Newman’s

1 För bevisningen mot de frikyrkliga se särskilt Tracts 2g och JO:
Christian Liberty, or why should we belong to the Church of England? (av J.
W. Bowden). Jfr också Newman i Tract 4-/: The visible Church, IV: att
Kristi överflödande barmhärtighet verkar även utanför den apostoliska kyrkan,
behöver ej strida mot »the placing of its fulness in a certain ordained
Society and Ministry.» Jfr Lyra Aftostolica n:r 108 (Schism).

2 Jfr J. Keble i en predikan till konfirmander i Plain Ser?nons by
Contributors to the Tracts for the Times, VII, s. 142. »The consecrated hands
of the Bishop are, we hope, soon to be spread över you, in token of the
presence and outstretched wings of that Dove which descended on our Saviour.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0022.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free