- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
15

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - III. Oxfordrörelsens kyrkobegrepp och fromhetsart - 1. Det statiska kyrkobegreppet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

det statiska kyrkobegreppet

1 5

även perspektivet vidgats: successio apostolica är här blott en
sida av det kyrkobegrepp, som håller på att utdanas. Den
historiska översikten har visat oss, hur behovet av en bredare
grundval, en teoretisk fördjupning inställde sig, så snart
stridens första upphetsning mildrats. Målet är i grunden detsamma,
att hävda kyrkans objektivitet gentemot tidens välmenta eller
illvilliga omdaningsförsök. Men detta måste utsträckas till hela
kyrkans byggnad, måste gälla förkunnelsen och läran lika
mycket som den yttre ordningen.

Hur kyrkans segt bevarade yttre ordningar äro en garanti
emot lärans ensidiga förträngning, hur dessa ordningar bära i
sig möjlighet att efter tider av rationalism och andlig torka
återknyta förbindelsen med gångna tiders rikare liv, hade redan
förut vältaligt framställts av en av de mindre bemärkta i
brödraskapet.1

I en serie Sermons for Saints’ Days and Holydays2,
upptas av Keble den fornkyrkliga tankegången om successionen
som i främsta rummet en garanti för den rena lärans bevarande,3
och ett negativt bevis för riktigheten härav finner Keble ej
blott i kyrkofädernas framställningar av heretikerna utan jämväl
i det religiösa läget inom de protestantiska kyrkor, vilka
uppgivit successionen, i Holland, Tyskland och Skottland — ja, även
Roms avvikelser i läran sättas i samband med strävandet att
göra episkopatet blott till ett organ för påvedömet.*

Polemiken mot Rom är det också, såsom förut påpekats,
som givit upphov till det betydelsefullaste försöket att
systematisera den statiska anglikanismen, att definiera Via Media:

1 C. P. Edén, i The standing Ordinances of Religion: »Can you
possibly imagine any better method of perpetuating doctrine, than by ordinances,
which live on like monuments? . . . E. g. a generation of ungodly men
(suppose) rise up and possess the earth. . . . But meanwhile, something is
living on, in the very midst of them, indepedent of the variable opinions of
the human mind: something which they cannot spoil, and which . . . will
come forth pure and unsullied, full of sweetness and edifying comfort to the
remnant which shall then rise up, who will feed upon it by faith and form
anew the living temple of the Holy Ghost, in their generation. . . . Thus
the consecrated form of religion will be like some fair statue, which lies
buried for ages, but comes forth at length, as beautiful as ever.»

2 Tracts 52, 34, 57, 60.

3 Tract The Annunciatioji of the Blessed Virgin Mary.

4 Tract 57: S. Mark’s Day.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free