- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
48

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - III. Oxfordrörelsens kyrkobegrepp och fromhetsart - 2. Den traktarianska fromhetens grundformer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i o

yngve brilioth i nyanglikansk renässans

Brudföljet går just förbi oss, — änglar äro med, — de
rättfärdiga, som bragts till fullkomning, äro med, — små barn och
heliga lärare och helgon i vit skrud och martyrer tvagna i
blod; Lammets bröllop är inne, och bruden har gjort sig redo.
Hon har redan klätt sig i sin dräkt; medan vi ha sovit, har hon
skrudat sig, hon har lagt ädelsten till ädelsten och nåd till
nåd; hon har samlat in sina utvalda en för en och övat dem i
helighet och renat dem för Herren, och nu är timmen kommen
för hennes bröllop. Det heliga Jerusalem sänkes ned, och en
hög röst förkunnar: ’Se brudgummen kommer, gån ut till hans
möte’, men ack, vi äro blott bländade av ljuset och varken
välkomna ljudet eller lyda det —.»*

Så klingar den apokalyptiska tonen med i denna
omvändelseförkunnelse. Ty det är omvändelse, personlig avgörelse det
gäller likaväl som i någon väckelsepredikan, hur mycket man
än ser ned på dennas emotionalism. Dock saknas ej heller
erfarenhet av omvändelsens egendomliga känslobetoning:
»Omvändelsens begynnelser ha för det mesta ljuvlighet, varmed Gud
lockar själen från den dödande ljuvlighet, varmed den förgjorde
sig själv,»2 sedan komma bakslag och prövningar, då Gud tyckes
kasta tillbaka den omvända själen i dess förra elände.3 Men
omvändelsens väsen är viljans underkastelse,4 viljans böjande
under Guds vilja till Hans tjänst. »Gud vill, att du skall bli
frälst. Vill det du också, vill det med en ståndaktig vilja, vill
det med ett helt hjärta, vill det till varje pris; och bed Honom
att uppehålla din vilja, och du skall bli frälst. — Lyd nu Hans
röst, eller bed nu om nåd att lyda den; föresätt dig nu i
fullständig brist på tilltro till dig själv att bryta med någon sköte-

1 A. a., s. 330.

2 Jfr en predikan om Our Risen Lords Love for Penite7its (Pusey, a. a.,
s. 264): »He who called Magdalene, in her calleth thee. He who by His
Sweetness in her soul, drew her to cast away all this wourld’s deadly
sweetness, will speak to thine, if thou wilt hearken.»

3 Pusey, a. a., s. 100. P. har annars lättare än sina kamrater att finna
den rent evangeliska förtröstans väg; »Faint not then, thou weary soul, but
trust. If thou canst not hope, act us thou wouldest if thou didst hope. If
thou canst see nothing but Hell before thee, shut thine eyes and cast thyself
blindly into the infinite abyss of God’s mercy, and the everlasting arms will,
though thou know not, receive thee and upbear thee.» (s. 102).

4 »The essence of true conversion is a surrender of himself»: Newman,
a. a., V, s. 241.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free