- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
51

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - III. Oxfordrörelsens kyrkobegrepp och fromhetsart - 2. Den traktarianska fromhetens grundformer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den tr aktarianska fromhetens grundformer

.3 5

helighet som en nödvändig förutsättning för vinnande av den
eviga saligheten1 löper sida vid sida med den evangeliska
förtröstan genom hela den anglikanska fromhetens och teologiens
historia. Den skapade på 1600-talet en anglikansk kasuistik,
som möter oss lika tydligt i Baxter’s Christian Directory som i
Taylor’s Rule of Conscience,2 Den lean väl stundom degenera
till en flack moralism, till en etisk förkunnelse av pelagianskt
kynne — och vittnesbörd härom saknas ej, som strax skall visas,
i det material, som här närmast är föremål för undersökning —
men den har också kommit att bli en av grundvalarna i den
stolta apologetiska byggnad, vari biskop Butler sammanfattade
det ortodoxa försvaret mot deisterna i sin Analogy,3 Här torde
det direkta framhävandet av det sedliga handlandets betydelse
för danandet av en karaktär i överensstämmelse med den
sedliga världsordningen4 vara av större betydelse än själva det
etiska Gudsbeviset och probabilitetsläran, som bygger på en
parallellism mellan den naturliga och sedliga världsordningen,
liksom mellan kunskapen och handlandet. Vi låta
probabili-tetsgrunder bestämma våra handlingar, skulle sådana då ej
jämväl tillerkännas värde på kunskapens och tankens fält?5
Newman ger Keble äran av att ha byggt vidare på Butler’s
grund genom en trons och kärlekens bevisning:6 där dessa
slagit en bro mellan tvenne varelser, där kunna antydningar om
den Enes vilja vara nog att hos den andra skapa full visshet.7
Mot denna bakgrund ha vi att se en särskild uppfattning av
helighetens betydelse, som vi redan förut betraktat hos Newman:
tanken om en full parallellism mellan rätt tro och rätt lära, och
handlandet som trons främsta kriterium. Vi ha förut sett, hur

1 Jfr biskop Wilson: »It is the greatest blindness to hope for eternal
happiness, without preparing for it in the whole course of our lives by holv
living»: The Works of Thomas Wilson, D. D., Lord Bishop of Sodor and
Man, vol. IV (Bath 1796), s. 209.

2 Jfr H. H. Henson, Studies in English Religion in the seventeenth
Century, där ett kapitel, s. 171—210, behandlar Casuistry.

3 Jfr Pattjson, Tendencies of Religious Thought in England (1688—
I75°.’)• i Essays a?id Reviezvs (3 uppl., London i860), s. 286.

4 The Works of joseph Butler, ed. by W. E. Gladstone, I, s. 112
(Oxford 1897).

5 Gladstone, Studies Subsidiary to the Works of Bishop Butler
(Oxford 1896), s. 8 ff.

0 Newman, Apologia, s. 78 ff. (uppl. 1908: s. 19 ff).

7 Jfr Newman i Tract 8: The Gospel a Law of Liberty.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free