- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
85

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - III. Oxfordrörelsens kyrkobegrepp och fromhetsart - 3. Den progressiva kyrkotanken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

den progressiva kyrkotanken 8 r

»det himmelska Jerusalem, vår pånyttfödelses moder, är i alla
länder på en gång helt och fullt som en ande, i öster och i
väster, i norr och i söder, — d. v. s. varhelst hennes yttre
medel äro till finnandes. Ämbetet och sakramenten, biskopen och
folkets kroppsliga närvaro äro oss givna som nycklar och
formler, genom vilka vi försätta oss i närvaron av helgonens stora
samfund; de äro så mycket, men de äro ej mer; de äro ej
identiska med detta samfund, de äro blott utkanterna därav; de äro
blott pelargångarna, som leda till Bethesdas damm, ingångar till
vad som är det osynliga och ena.»1

Den dubbelhet i uppfattningen av den synliga kyrkan och
dess förhållande till den osynliga, som vi här möta, är säkerligen
ej fullt medveten för författaren. Hur kan den synliga kyrkan
på en gång vara den del av den osynliga, som nu lever på
jorden, liksom dess kristallisering i tidens form, men helt i
besittning av dess andliga privilegier, och tillika blott pelargången,
som leder fram till helgonens samfund utanför tidens
begränsning? Och här bakom ligger en annan oklarhet: det obevisade
antagandet, som ofta inom nyanglikanismens historia tagit
axiomets form, att det endast är inom den institutionella, »sanna»
kyrkans ram, som verkliga helgon äro till finnandes. Att
Newman i viss mån känt dessa svårigheter, framgår av en tidigare
predikan (av 1835) om The Church Visible mid Invisible2, där
han argumenterar mot uppfattningen, att man skulle kunna tala
om två olika kyrkor: Skriften vet blott av en kyrka, ett
synligt samfund beklätt med osynliga privilegier. Uttrycken den
synliga och den osynliga kyrkan äro tillåtliga blott som
betecknande två olika sidor av samma sak.3 Att enstaka medlemmar
av den synliga kyrkan förverkat sin delaktighet i dess
privilegier, betyder ej, att samfundet som sådant gått dem förlustig.
Den andra nära till hands liggande invändningen, att
förekomsten av goda människor utanför den synliga kyrkan
nödvändiggör antagandet av en osynlig, gendrives med en sofistisk
mot-bevisning av tvetydig karaktär: blott den, som genom dopet
mottagit pånyttfödelsen, kan vara medlem av kyrkan, och »intet
yttre uppförande, huru följdriktigt det än må vara, kan vara ett

1 S. 175 f.

3 A. a., III: 16.

3 S. 221.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free