- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugutredje årgången, 1923 /
105

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Yngve Brilioth, Nyanglikansk renässans. Studier till den engelska kyrkans utveckling under 1800-talet - III. Oxfordrörelsens kyrkobegrepp och fromhetsart - 4. Rättfärdiggörelseläran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rättfärdiggörelseläran ioi

tillstånd, och detta måste bära frukter i helgelse och lydnad.1
Men Andens närvaro är blott en form eller ett medel för Kristi
närvaro; det är Anden som gör Honom närvarande hos oss,
tillämpar Kristi verk på oss. »Kristus alltså är vår rättfärdighet
genom inneboende i oss genom Anden. Han rättfärdiggör oss
genom att ingå i oss .. . Detta är verkligen och i sanning vår
rättfärdighet, icke tro, icke helighet, icke (mycket mindre) ett
blott tillräknande, utan, genom Guds barmhärtighet, Kristi egen
närvaro».2

Detta betraktelsesätt öppnar porten på vid gavel för den
sakramentala mystiken: det är sakramenten, som meddela denna
Kristi närvaro, de äro därför medlen till vår rättfärdiggörelse:
det sker först i dopet, men »som den Heliga nattvarden
meddelar en mer fruktansvärd Guds närvaro (a more awful presence
of God) än det heliga Dopet, så måste det också bli medlet för
en högre rättfärdiggörelse».3 Sakramenten infoga oss »på ett
osynligt sätt i Kristi kropp, införa oss i hemlighetsfull
(mysterious) förening med Honom, göra oss delaktiga i den nåd som
är fördold i Honom . . . Då den allsmäktige Fadern betraktar
oss, ser Han icke oss, utan sin älskade Son andligen närvarande
(uttryckt, manifested) i oss».4 Rättfärdiggörelsen verkas därför
ej av ett blott betraktande av korset, som israeliterna
betraktade kopparormen i öknen, av förtröstande på att Kristi lidande
en gång för alla garanterar den enskildes frälsning, utan korset
måste resas upp inom oss, göras närvarande i oss genom Anden.5
I denna tanke om Kristi genom sakramenten förmedlade
mystiska närvaro ser Newman en garanti ej blott emot den
protestantiska förtröstan på att det yttre försoningsoffret tillräknas
den troende, utan jämväl emot den romerska tendensen till
förtjänstlära, en tendens att »betrakta nådeinflytelserna ej som
verkningar av den levande Guden utan som något att köpslå
om, köpa och driva handel med, som om religionen vore ej ett

1 Jfr Par. and plain Sermons, V: io (Righteousness not of us, but in
us), s. 138: »As a light placed in a room pours its rays on all sides, so the
presence of the Holy Ghost imbues us with life, strength, holiness, love,
acceptableness, righteousness». Jfr a. a., V, s. 235.

2 Lectures on Justification, s. 167 (uppl. 1902: s. 150).

s A. a., s. 169 (uppl. 1908: s. 152).

4 A. a., s. 183 f (upp. 1908: s. 160 f).

5 A. a., s. 203 (uppl. 1908: s. 175). Jfr Par. and plain Sermons, V: 10,
s. 161.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:17 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1923/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free