- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufjärde årgången, 1924 /
97

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Joh:s Gabrielsson, Ärkebiskop Paulinus och prästdottern Margareta i Kumla

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ärkebiskop paulinus om prästdottern margareta i kumla t i i

num» synes avses, att det var tre änglar.1 Måhända har
föreställningen om den heliga Treenigheten här påverkat Margaretas
fantasi. Genom omnämnandet av den trekluvna handen skall
förstås med full tydlighet angivas, att det är fråga om en ond
ande, men det förefaller nästan som om detta vore ett drag
tillagt av Paulinus, för vilken det utan vidare stod klart, att
även denna ljusa uppenbarelse härstammade från avgrunden.
Margareta själv har helt säkert ansett densamma som en
ängla-uppenbarelse, sä mycket mer som den bildade en stark kontrast
till de föregående dystra upplevelserna. Vad facklorna beträffar
så ligger det nära till hands att tyda dem som symboler för
avgrunden, speciellt för helveteselden. En verklig ängel brukar
icke behöva någon fackla, utan är självlysande. De trenne
ljusgestalterna eller den trefaldiga gestalten uppträdde nu, säger
Paulinus, som predikant, undergörare och siare, vilket dock icke
torde innebära, att Margaretas nu begynnande predikande, av
henne utförda underverk och av henne förkunnade profetior i
allmänhet varit beledsagade av synen av denna ljusgestalt eller
ens alltid varit grundade på eller åtföljda av visioner. Helt
säkert voro en del av hennes förkunnelser henne ingivna på
rent inspirativ väg, men hon torde i sådana fall ha ansett sina
visioner och särskilt den nu skildrade — hennes första mera
omfattande ljusa vision — som en sorts borgen för det
himmelska ursprunget av även sådana förkunnelser, som icke voro
beledsagade av någon syn. Utan tvivel var det också just
visionerna — nämligen de ljusa visionerna — som skaffade
henne en viss auktoritet i folkets ögon, så att rent av åtskilliga
av prästerskapet togo hennes parti. Att hennes omgivning
ansåg hennes syner för verkliga änglauppenbarelser framgår också
därav, att Paulinus gör sig stor möda att vederlägga just denna
åsikt och att han därvid (s. 36 ff.) i tur och ordning tar upp
till kritiskt skärskådande ett flertal sakförhållanden, som
Margaretas anhängare hade ansett tala för densamma.

Från denna punkt i förloppet hava vi svårare att med
ledning av Paulini meddelanden göra oss en säker bild av
utvecklingsgången, särskilt med hänsyn till den kronologiska
ordning, i vilken de olika fenomenen hava följt på varandra. Ä ena
sidan talas om en serie av ljusa uppenbarelser, vilka föranledde

1 Så översätter också K. F. Karlsson, anf. arb., s. 261.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1924/0107.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free