- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufjärde årgången, 1924 /
103

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Joh:s Gabrielsson, Ärkebiskop Paulinus och prästdottern Margareta i Kumla

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ärkebiskop paulinus om prästdottern margareta i kumla t i i

nibus — — — neglectis et posthabitis). Jfr för övrigt sid. 5
och 7, där det likaledes talas om hur prästerna hade anstuckits
av Margaretas irrlära. Det av Margareta föranledda kätteriet
hade ock redan, säger Paulinus, medfört en betänklig rubbning
i fråga om den i Strängnäs stift på grund av vägande skäl
stadgade ordningen beträffande tidsavståndet mellan avlösningen
och firandet av H. H. nattvard.1 Jämte predikandet, bestående
uti förmaningar till bättring, nattvardsfirande och helgelse (vitae
novitatem), har också förekommit ett högst klandervärt
usurpe-rande av nyckelmakten (s. 5).2 Att det var en kvinna som
utövade dessa funktioner gjorde saken så mycket värre och var
för biskopen ett synnerligt bevis på uppenbarelsernas djävulska
ursprung. Kvinnor såsom mottagare av uppenbarelser omtalas
visserligen från den bibliska tiden, men sådant är numera bortlagt.3

Jämte faran för kätteri och kyrklig oordning inneburo
tilldragelserna i Kumla enligt biskopens åsikt en fara för att
allehanda vidskepelse och övertro skulle vinna insteg. Han säger
om de i Margaretas sällskap uppträdande andarna, att de hava
öppnat fönstren på vid gavel för judisk övertro och
Rosen-creutzianism.4 Med judisk övertro menas givetvis den magi
och ockultism, som sedan gammalt särskilt judarna ansetts
öva.5 Rosencreutzarna åter utgjorde ett hemligt samfund, som
efter vissa förberedelser hade stiftats i Haag 1622 och som
sysslade med ockultism, isynnerhet med alkemi.

Vi övergå nu till att redogöra för Margaretas förutsägelser
genom meddelanden från änglarna ävensom för vissa
förutsägelser av änglarna om ett brev, som skulle komma ned från
himmelen, varmed intimt sammanhänger en himmelsvision, som
Margareta skådade.6 Änglarna hade omtalat för henne —
tydligen i en vision, även denna gång nattetid (i sovrummet) —

1 Abrogatio sÜTßJic;; et legitimi ordinis de intercapedine temporis inter
Absolutionem et S. Coenae participationem, communi S. Ministerii et
Eccle-siarum consensu gravissimas ob causas in Dioecesi Strengnensi sanciti.

s Jfr s. 26: adrogata sibi concionandi absolvendique potestate.

3 Sed in desuetudinem abiit ille manifestationis modus. Jfr Linderholm,
Ur fädernas tros- och tankevärld, s. 425.

4 Quod superstitionibus judaicis et Rosecruciariis fenestras
aperue-rint, s. 5.

5 S. 2 talas om »talmudicis superstitionibus».

6 Om himlabreven se Linderholm, Ett himlabref frän Karl XI:s dagar
(Ungdomens julrosor 1913).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1924/0113.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free