- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufjärde årgången, 1924 /
120

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - K. V. Zetterstéen, En hebreisk oration vid jubelfesten i Uppsala 1730

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 2 o

k. v. zetterstéen

du aus eigenem Genie schreibst, es würde dir doch mehr Ehre
einbringen! Darauf hat er mir folgendes geantwortet: Wenn ich
ihnen mein Geheimniss verrathen wollte, dass ich aus eigenem
Genie schreibe, würden sie meinen Worten gar keine Beachtung
schenken und für dieselben keinen Heller hergeben, denn sie
würden sagen, es sind Faseleien seines Geistes; nun aber, da
sie hören, dass es Abschriften aus dem Buche Sohar sind, die
ich liefere, eines Buches, das R. Simeon ben Jochai mittelst des
heiligen Geistes verfasst hat, kaufen sie dieselben für theures
Geld, wie du es ja mit eigenen Augen siehst’. — ’Dass es so
niedrige Motive sein sollten, aus denen Mose de Leon den
Namen des Simeon ben Jochai missbraucht hat, erscheint nicht
recht glaublich; der Missbrauch selbst ist von der historischen
Kritik festgestellt.»

Med stöd av åtskilliga uttalanden i Zohar sökte nu
Nor-relius, som tydligen var fullt och fast övertygad om att detta
arbete verkligen härrörde från Simon ben Jochai, uppvisa, att
den kristna treenighetsdogmen återfinnes även i den äldre
judendomen eller för att använda hans egna ord »att de gamla
judarnas teologi var identisk med vår egen teologiska
uppfattning och särskilt att Israels troslära är identisk med vår».1 I
och för sig var uppgiften naturligen fullkomligt utsiktslös, även
om Moses ben Schemtob i åtskilliga fall öst ur källor, som äro
betydligt äldre än hans egen tid, och vad den exegetiska
metoden beträffar, följde Norrelius, som hyste ett sådant intresse
för judendomen, att han hos kanslern anhöll att få inrätta en
synagoga till undervisningens tjänst,2 helt enkelt samma
ovetenskapliga och mekaniska principer som de gamla judiska
rabbinerna. Hans opus äger därför huvudsakligen blott
kuriositetsvärde, men som prov på den tidens vetenskapliga uppfattning
och bidrag till det hebreiska språkstudiets historia vid Uppsala
universitet saknar det ändock ingalunda intresse.

Sin åsikt stödde Norrelius huvudsakligen på följande citat
ur Zohar:

i) »Därför befallde Moses vid lagens meddelande: ’Hör,
Israel! Herren, vår Gud, Herren är en’, för att sålunda
sammanfatta alla trossatser.»

1 Det heter i manuskriptet: ciicnpn DmiT b V PCS" "O

.jnucncn snz’p ^irn NnuDMon jna’pe’ EIEGI unra uncrn

* Annerstedt, anf. arb. Bihang III, sid. 221.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1924/0130.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free