- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufjärde årgången, 1924 /
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(1900)
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Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - R. Reitzenstein, Weltuntergangsvorstellungen

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’S2

R. R EITZEN STEIN

der ebenfalls von Origenes abhängige Rufinus heran1 und deutet
sie auf den Kreuzestod. Mit ihm beginnt die lange Reihe abend
ländischer Theologen, aus der ich ihrer Bedeutung halber nur
Gregor den Grossen, der die volkstümliche Mysterienauffassung zum
Dogma macht und das Bild von der Angel wie die Anschauung,
dass sich in jeder Messe der Tod Christi wiederholt2, ihr entnimmt,
dann Isidor3, Hrabanus Maurus4 und Honorius Augustodunensis5

1 Comment. in symbolum, c. 16 cui (dem Teufel) ipse carnem suam velut
escam tradens hämo eum divinitatis intrinsecus teneret insertum (?) ex projusione
immaculati sanguinis .... sicut ergo hamum esca contectum si piscis rapiat,
non modo escam ab hämo non removet, sed et ipse de profundo esca aliis /uturus
educitur, ita et is qui habebat mortis imperium rapuit quidem in morte corpus Jesu
non sentiens in eo hamum divinitatis inclusum, sed ubi devoravit, haesit ipse
continuo et diruptis inferni claustris velut de profundo extractus trahitur ut esca
ceteris jiat. Rufinus beruft sich für seine Deutung auf Hiob 40 und Ezech.
32 und bringt in seinem Commentar zu letzterem (Migne 21, 951) in der
Tat die Erklärung: intelligatur ergo corpus diaboli a credentibus absorberi. Sie
wird auf Origenes zurückgehen. Die zuerst angeführte Stelle zeigt vielleicht,
warum auf dem bald zu besprechenden grossen Gosforth-Kreuze der aus der
Seite Jesu hervorbrechende Blutstrom dargestellt ist.

2 In Evang. II hom. 25 (Migne 76, 1194), hom. 37,7 (Migne 76, 1279).
Die Messe bewahrt dadurch den Charakter des Schutzzaubers, den das
heidnische Mysterium (Taurobolium, Isisweihe bei Apuleius) gehabt hatte,
oder gewinnt ihn wieder.

3 Sentent. I, 14,1^ Diabolus dum in Christo carnem humanitatis impetit,
quae patebat, quasi hämo divinitate eius captus est, quae latebat.

4 De laudibus sanctae crucis fig. 3, Migne 107, 158 und öfter.

6 Speculum ecclesiae, Migne 172, p. 937, 38. Ich hebe nur Teile heraus:
Per mare hoc saeculum insinuatur, quod voluminibus adversitatum iugiter
ele-vatur. in hoc diabolus circumnatat, ut Leviathan, multitudinem animarum
devorat. deus autem caelo praesidens hamum in hoc mare porrexit, dum filium
suum ad capiendum Leviathan in hunc mundum direxit . .’ . aculeus est Christi
divinitas, edulium vero eius humanitas. porro virga, per quam linea hami
in undas protenditur, est sancta crux, in qua Christus ad decipiendum diabolum
suspenditur. cuius carnis edulium dum hic Leviathan avido dente mortis lacerare
nititur, a latente aculeo transfigitur atque tortuosus coluber de fluctibus
pro-trahitur . . . eius quoque maxilla misericordiae dei armilla perfoditur (Hiob.
40, 20 ). . . . per Christi miscercordiam [in] perforata eius maxilla omnibus
patet et omnis incautus ab eo devoratus per poenitentiam exire valet. Ganz an
mandäische und manichäische Anschauung erinnert 938 der Satz (Christi caro)
beluae os ingreditur, dum ab insatiabili inferno devoratur, sed interna beluae
eviscerat et victrix egreditur, quia Christus infernum despoliat et Victor ad astra
revertitur. Aus Honorius oder dessen Quelle stammt die deutsche
Auseinandersetzung im Barlaam und Josaphat 79, 10 Pfeiffer. Den Honorius selbst möchte
Diemer (Sitzungsberichte d. Wiener Akademie LH, 1866, S. 455) von Ezzos
deutschem Lied ’Das Aneginne’ abhängig sein lassen, doch wird dieser wohl

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Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
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