- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufjärde årgången, 1924 /
318

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Handlingar till George Scotts verksamhet i Sverige - I. Handlingar till rättegången mot George Scott 1839—42

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 1 2 meddelanden och aktstycken

hans i det följande till sin beskaffenhet närmare utvecklade
åtgärder, med bildande af Band, Cirklar och Klasser, en betydelse, ej
mindre än hans försigtiga beteende i sin läromethod, äfvensom den
omständigheten, att personer af honom, oaktadt Svenskar och
Lutheraner, med Nattvarden administreras.

Hvad bildandet af Band, Cirklar och Klasser angår, är detta
af Scott erkändt samt af mig genom 8 till namn och vistelseort
uppgifne vittnen till bevisning erbjudet. Scott har nemligen i
Stockholms Prestsällskap, som i så måtto är ett offentligt samfund, att
Protokoll öfver dess förhandlingar föres — vidgått, att han eger
en serskild Bok, hvari han låter dem, som hos honom anmäla sig
till serskild själavård, införa namn och adresser. Han har \äl icke
tillstått att denna namnteckning vore att betrakta såsom medförande
öfvergång från vår bekännelse till hans; men han uppgaf dess
bestämmelse vara att tjena honom sjelf till ledning vid upprättandet
at" den till hans själavård hörande Band-, Cirkel- och Klassbildning,
så att de, som bo hvarannan närmast, kunna tillsamman i Klass,
Cirkel eller Band indelas. På fråga om han redan gått i
befattning med sådana inrättningar, jakade han och uppgaf sjelf såsom
klassledare i Mariatrakten, Prestsällskapets på stället varande
Vaktmästare Rosén, hvilken jag önskar må såsom vittne inkallas för att
om denna inrättning afgifva upplysningar. Jag kan gerna
medgifva Herr AdvokatFiskalen, att dessa kyrkligt disciplinära
förhållanden icke utgöra »sjelfva grunden för vår tro», men obestridligt
är dock, att de bevisa Scotts inblandning i våra egne kyrkliga
angelägenheter och befattning med en Pastoralvård som för honom
bort vara fremmande likasom denna kyrkodisciplin är med vår
kyrkas grundsatser alldeles oförenlig. Om den icke bevisar redan
skedt affall, så måste den dock innebära betänklige förberedelser
till affall och bildande af en serskild kyrka i Kyrkan. Sjelf har
jag en gång varit vittne till en dylik Classmeeting med sin bigt
och känner således det med vår Kyrka oförenliga i dessa
sammankomster. Såsom upplysning till hvilka förvillelser sådant kan
leda må jag nämna ett i Stockholm allmänt kändt förhållande med
en numera afliden Fru af hans anhängare, som befattade sig med
att vilja gifva sig sjelf och sina 12 Cirkelsyskon Nattvarden och
sedan påfann ett nytt Sakrament, Fattvagningens, som hon påstod
sig hafva fått Guds befallning att administrera. Om detta än
härrörde af vansinne, kan dock ifrågasättas om detta vansinne icke
uppvuxit på Methodistisk grund.

Vidare torde tillåtas mig andraga, att under Scotts bortresa
till Amerika anställdes, förliden sommar, som jag förmodar, med
vederbörande Auktoriteters tillåtelse, såsom hans vicarie en ung
man, vid namn Rosenius, hvilken ock sedermera med biträde Scott
tillhandagått. Ehuru det icke är upplyst huruvida Rosenius som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1924/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free