- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufemte årgången, 1925 /
223

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Handlingar till George Scott verksamhet i Sverige. II. Tal och predikningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handlingar till george scotts verksamhet i sverige 2 i i

lära bestrides af förmätna fritänkare, som upkasta onyttiga frågor,
då de borde lyda, och disputera då de borde bäfwa. Men för oss
är läran om Christi Guddom en oemotsägelig sanning, en
wäsendt-lig del af wår tros bekännelse, en grundlära som meddelar åt
Christendomen dess rätta betydelse och höga anseende, och
hwar-förutan det hela skulle wara mörker och förbistring. »Gud war
ordet; detsamma war i begynnelsen när Gudi, genom det är all
ting gjord; och thy förutan är intet gjordt, det gjordt är.» Joh.
1: i—3. Men det heter ock att genom »Sonen äro all ting skapad,
som i himmelen och på jorden äro, synlige och osynlige, ware sig
thron, eller herrskap, eller Förstadöme, eller Öfwerhet: allt är
skapadt genom honom, och till honom. Och han är för alla, och
all ting bestå i honom.» Col. i: 16, 17. Och han säger om sig
sjelf: »Jag är A och O, begynnelsen och änden, som är, som war,
och som komma skall, den Allsmäktige.» Upb. 1: 8. Jemföre wi
nu härmed Johannis märkeliga wittnesbörd: (1 Ep. 1: 1—3.) »Det
som war af begynnelsen, det wi hafwe hört, det wi hafwe sedt
med wåra ögon, det wi hafwe beskådat, och wåra händer handterat
hafwa af lifsens ord: hwilket war när Fadren, och är oss
uppenbarat, det förkunnom wi eder: —• hwad kan wäl då klarare bewisa,
än dessa och likartade Bibelspråk, att wår Herre och Frälsare,
Jesus Christus, Guds Son är det ewiga ordet och således sann Gud.
Men för oss menniskor och för wår salighet, blef detta ewiga ordet
»Kött och bodde ibland oss», Joh. 1: 14. Således är Frälsaren
menniska så wäl som Gud eller enligt Skriftens ord, »Gud
uppenbar i köttet», i Tim. 3: 16. Wårt inskränkta förnuft är och
för-blifwer kanske alltid oförmöget att fullkomligen utforska denna
stora gudaktighetens hemlighet, äfwensom föreningen af twänne
naturer, den Gudomliga och den menskliga i Christi person. Men
denna förening är icke dess mindre sann och werkelig, om wi tro
det uppenbarade ordet, fastän wi ej förmå bewisa, huru och på
hwad sätt den sker. Oräkneliga händelser i den naturliga werlden
och i Försynens skickelser, som ådraga sig wår uppmärksamhet,
winna ju "war tro och öfwertygelse, fastän wi aldrig kunna förklara
många med dem förknippade omständigheter.

6. Guds Sons lidande och död, utgör en egentelig, och fullkotnlig
tillfyllestgörelse, och försoning för menniskornas synder. Om Frälsarens
död föreställes såsom ingen ting widare, än en wanlig händelse,
eller på det högsta som en Martyrs död, hwilken uppoffrat sig för
sanningens skull; så borttages derigenom efter wår öfwertygelse allt
som är wäsendtligt, synnerligt och tröstefullt i Christi religion.
Sannerligen om icke Christi lidande och död utgör en werkelig
och för oss tillräckelig försoning, så är det omöjeligt att söka
försoning annorstädes; ty hwarest och huru skulle wäl eljest förlåtelse
winnas för de brottslige utan förnärmande af Guds rättfärdighet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1925/0233.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free