- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugufemte årgången, 1925 /
270

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Handlingar till George Scott verksamhet i Sverige. II. Tal och predikningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

2 6o

MEDDELANDEN OCii AKTSTYCKEN

allenast fantastiska, utan ogudaktiga; ty med en fräck förmätenhet
söka de då att motverka Försynens hushållning med menniskor och
att tillvägabringa ett öfvergifvande, af hvad Herren har önskat, vi
skulle begagna. Men icke så! Ingen kan af grundade skäl
inbe-räkna distillerade drycker bland antalet af Försynens gåfvor: det
gifves icke något ställe i naturens rike, der bränvin alstras, och,
om vi fråga de förgångna generationer, till och med den första
mannen, erhålla vi ej den underrättelse, att bränvin är en bland
de goda och fullkomliga gåfvor, som komma ofvanefter ifrån
Ljusens Fader. Ty hvad är det, som Gud gifver oss? Jo, spanmål
samt potates. Och hvad är väl Herrans afsigt med dessa gåfvor?
Visserligen icke att de skola kastas i hafvets djup, ännu mindre
uppbrännas i elden; utan vår milde Skapare och Välgörare förser
oss derigenom med passande medel till lifvets uppehälle. »Allas
ögon,» säger Psalmisten, »vänta efter honom, och han gifver dem
spis i sinom tid, han upplåter sin hand och uppfyller allt, det som
lefver, med behag.» Den Allsmägtige, i sin oändliga godhet,
förunnar oss spanmål och potates, på det vi må deraf födas och
förstärkas. Men bränvin deremot beredes medelst ett verkligt
förstörande af det närings- och kraftgifvande ämne, som Herrans gåfvor
innehålla, och är i sig sjelf helt olikt, hvad Gud förlänar. Vi tale
ännu icke om bränvinets egenskaper, vi hvarken berömme eller
fördömme denna vara; vi blott påstå, att det icke är en omedelbar
Guds gåfva, utan en mensklig uppfinning, som måste dömmas efter
sin förtjenst, och hvarken sättas högre eller lägre, än hvad som
rätt är. Men af vårt påstående, att bränvin ej är någon Guds
gåfva, hämta vi den slutsats, att dess bruk ej är någon skyldighet.
Sjelfva bruket må vara gagneligt eller skadligt; så kan dock ingen,
för det han aldrig smakar denna dryck, anses såsom förbrytare
emot Försynens ordning. Och då vi finne, att vi hafva med en
mensklig uppfinning att göra, böra vi oförfäradt undersöka dess
art, och behöfve ej derifrån afskräckas genom den ödmjuka
vördnad, som alltid bör iakttagas, då våra forskningar angå den
Allsmäktiges fullkomliga och herrliga verk. — Jag frågar:

II. Ar Bränvin en likgiltig eller overksam uppfinning — en
sak, som är helt neutral och hvarken gör godt eller ondt? Många
menniskor sysselsätta sitt snille med uppfinnandet af saker, som
äro, i ordets egentliga bemärkelse, oskyldiga, inverka ganska litet
antingen på kroppen eller själen; såsom t. ex. barnsliga leksaker,
ja till och med stora barnens lekar, som roa och uppmuntra för
ögonblicket, men icke äro i och för sig sjelfva lockande,
åtminstone hvad förståndiga menniskor beträffar. Det gifves, som en och
hvar vet, många uppfinningar, som, emedan deras begagnande är
en alldeles likgiltig sak, icke genom detta begagnande medföra
några bestämda följder. Är då bränvin en sådan overksam upp-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:07:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1925/0280.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free