- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjätte årgången, 1926 /
15

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Edv. Leufvén, Katekesen av år 1810 - 2. Det kateketiska läget vid sekelskiftet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KATEKESEN AV 1810

IS

predikningar, dels genom den sammanhängande undervisning,
som tilväxer i betydelse allteftersom konfirmationen vinner en
stadgad plats i kyrkans praxis.

Dessa katekesförhör skulle enligt kyrkolagens föreskrift, kap.
2 § 9—i o, hållas året om med undantag av den tid då dagarne
äro kortast samt brådaste andtiden. Detta tillämpades
exempelvis i Uppsala stift, enligt domkapitlets utförliga föreskrift år
17731, sålunda, att förhören förlades till fastan »in til
Palmsöndagen» samt från sönd. e. Påsk till mitten av juli samt från
Mikaelidagen till Advent. Vid prästmötet år 1774 i samma stift
(§ 5) tillfrågades prästerskapet om tillämpningen härav blivit
allmänt genomförd, vilken fråga besvarades med ja. Betydelsen
av en sådan officiell försäkran får kanske icke överdrivas. Att
dessa katekesförhör på många håll varit av verklig betydelse
för folkuppfostran, därom råder visserligen intet som helst tvivel.
Man behöver ju därvid endast erinra om Schartau. Men
sannolikt är också, att på många orter deras betydelse icke får skattas
alltför högt. Kvalifikationerna för en framgångsrik kateketisk
undervisning ha givetvis felats hos många präster. Härtill
kommer, att dessa katekesförhör icke överallt handhades av
prästerna, utan av klockarna, om vilkas skicklighet härtill man väl
icke kan göra sig synnerligen höga föreställningar. Att denna
kateketiska undervisning mångenstädes besörjdes av klockaren,
framgår av Möllers beskrivning, vari han uttryckligen
polemiserar mot uppfattningen, att prästerna borde hålla dessa
katekesförhör. Han skriver härom:

»Imedlertid är Klockaren, enligt Kyrkolagen, altid
Församlingens Scholmästare. Särdeles må han vara dem til tjenst, som
bo honom eller Kyrkan så nära, at de kunna honom i denna
delen anlita; hvarförutan honom bör åligga, at mottaga och
undervisa de större barnen, särdeles dem, som haft eller hafva
wårdslösa och försumliga Föräldrar, af hvilka de i rättan tid
icke blifvit underviste, och nu mera icke kunna hjelpas utan
alfvarlig åtgärd af en dertil skicklig man: äfven som han ock
kunde til undervisning emottaga sådana barn, som sakna
Föräldrar, och hafva inga närskylta, som kunna eller wilja besörja
deras undervisning, och för hvilka undervisningskostnaden borde
bestridas af Fattigmedlen eller genom sammanskott af Försam-

1 Upsala Domkapitels Memorial den 21 april 1773.

2 Läsning i Blandade Relig. ämnen, H. 3, sid. 252.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1926/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free