- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjätte årgången, 1926 /
57

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Edv. Leufvén, Katekesen av år 1810 - 4. Författarskapet till den nya katekesen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KATEKESEN AV I 8 IO

57

städes och var nära vän till Lindblom. Tydligen har
Lindblom mycket värderat Kernell, eftersom han infordrat dennes
yttrande. Detta visar, med vilken uppmärksamhet och
noggrannhet Lindblom följde arbetets fortgång ävensom att han
själv valde sina medarbetare. Någon kommitté av samma typ
som den av år 1793 har icke existerat.

Detta Aströms katekesförslag blev i huvudsak avgörande
för den sedan antagna Lindblomska katekesen av år 1810. Den
principiella plan, som utmärker denna gent emot Svebilius,
finnes redan i det Aströmska förslaget. Likaså kan man
konstatera, att detta senare varit rätt konservativt i förhållande till
Svebilius. För sakens egen lyckliga utgång och med hänsyn
till den betydelse en folkbok sådan som katekesen ägde, må
det anses ha varit en lycka, att en man sådan som Åström
varit den bestämmande vid det första utarbetandet och vid
själva planritningen till den nya katekesen. Ty Åström
förefaller ha varit en verkligt framstående man, som med öppen blick
för det berättigade i den nya tidens uppfattning förenat känsla
av pietet och hänsynsfullhet mot den äldre åskådningen.
Detsamma kan ock sägas om Samuel Ödmann. Det är dessa två,
Åström, med biträde av Dahl, och Ödmann, som varit den
Lindblomska katekesens författare, framförallt i den mening,
att dess allmänna struktur och principiella ställning till de nya
problemen bestämdes av dessa två. Det var en lycka för den
svenska kyrkan, att detta grannlaga värv att omarbeta
katekesen lades i deras händer. Uppdraget hade icke kunnat läggas
hos skickligare män. Men det är ärkebiskop Lindbloms
förtjänst att ha funnit de rätta männen och att med obestridlig
energi bragt det betydelsefulla verket till fullbordan.

Ty ett betydelsefullt verk har 1810 års katekes varit för
vår folkkultur under 1800-talet. Dess förmedlande ståndpunkt
mellan olika ytterligheter har minskat den våldsamma spänning,
som kännetecknar det svenska kyrko- och kulturlivet under
1700-talets senare hälft. Åtskilligt av den äldre ortodoxiens
ensidigheter har utan några uppseendeväckande lärostrider
avlägsnats ur folkfromhetens rayon. Mycket av det berättigade i
den nya upplysningens tankevärld har i stället tillkommit och
i kateketikens knapphändiga form ingått i de breda folklagrens
kyrkliga medvetande. Neologiens svagheter kunna heller icke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1926/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free