- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjätte årgången, 1926 /
192

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Carl Allan Moberg, Biskop Brynolf av Skara vår förste kyrkokomponist

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i 88 CARL ALLAN MOBERG

Brynolf som skapare av vår sångvisa, kunna vi alltså införliva
också denne man med vår musikhistoria, därtill som den förste
bekante komponist, vars verk bevarats till våra dagar. — Helt
visst är icke blott denna sångvisa hans komposition. De
rimmade alleluiaverserna, som de svenska mässhandskrifterna
innehålla i stort antal, inbjödo även de till fritt musikskapande1,
och förvisso har Brynolf i både sådana och vissa delar av
sina officier låtit sin musikaliska ådra flyta jämsides med den
litterära. Men vi kunna icke med bestämdhet skilja ut, vad
som är hans eget från de givna melodiska formler och lån,
som man i dylika fall gjorde från andra officier. Möjligen
skola kommande undersökningar bli i stånd att draga fram ett
flertal ovedersägliga prov på Skarabispens musikaliska förmåga
och därmed göra dragen i såväl hans som överhuvud
medeltida svensk musik tydligare, än en enda sekvensvisa kan vara
i stånd till.2

1 De voro ju själva inhemska litterära skapelser och typiska för nordisk
liturgi. Jfr Lindberg, a. a. ss. 269 ff, 326, 590 m. fl. ställen.

* Det torde vara onödigt påpeka, att den ovan gjorda 3-stämmiga
harmoniseringen endast avser ett underlättande för en nutida åhörare att
intränga i sångvisans melodi. Självklart har denna musik aldrig någonsin inom
gudstjänsten sjungits annat än unisont (däri inberäknad den på
organum-praxis fotade parallella kvint- och oktavbeledsagningen). — Vad angår min
harmonisering bör jag kanske framhålla två riktlinjer för dess utformning:
1: att icke någonstädes införa en för melodin själv främmande ton; 2: att
utan tvekan föredra en mindre glatt avslipad stämföring framför en utmärkt
sådan, om med den senares användning melodins integritet skulle äventyras.
(Jfr härom: Orgelbegleitung zum Kyriale .. . bearbeitet von Dr. P. Wagner,
Graz 1904, Vorwort.) Den 3-stämmiga sättningen valdes såsom av något
mer arkaiserande prägel.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1926/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free