- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjätte årgången, 1926 /
327

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Parallelltexter till 1870 års katekes (Svebilii katekes, Åströmska katekesförslaget, Lindbloms katekes jämte anmärkningar) av Edv. Leufvén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

EDV. LEUFVÉN, PARALLELLTEXTER

2Q I

Lindblom.

333. Kan en menniska trösta sig
af Guds nådelöfte i Dopet, sedan
hon öfwerträdt sitt
Döpelse-för-bund?

Ja; ehuru menniskan på sin
sida öfwerträder det gjorda
förbundet och faller i synd; så är dock
Gud trofast och oföränderlig i sitt
nådelöfte, genom hwilket Han åter
till nåder upptager en syndare,
enär han sig omwänder och bättrar.

334. Hwarigenom stadfäste wi
wårt Döpelse-förbund?

Genom åtnjutande af den Heliga
Nattwarden.

Femte Hufwudstycket.

Altarets Sakrament eller Herrans
Nattvard,

hwartill Skrift och Aflösning hörer
såsom en beredelse.

335. Hwad hörer till
Skriftermål?

Till Skriftermål höra twå ting:
Syndabekännelse och Aflösning.

336. Hwaruti består
Syndabekännelsen?

Att en syndare med ångerfullt
och botfärdigt hjerta erkänner
sina synder och för Christi skull
förlåtelse begärer.

337. På huru mångahanda sätt
sker Syndabekännelsen?

Dels offentligen, dels enskildt.

338. Huru sker den offentligen?

i. Af hela Församlingen wid

allmän Gudstjenst; 2. af en del
af Församlingen, såsom en
beredelse till Herrans Nattvard; 3.
af någon, som efter begången miss-

Anmärkningar.

Åström synes ha förbigått detta
stycke, som i hans manuskript är
insatt med annan stil, som starkt
påminner om Lindblom (med en
formell ändring av Dahl). Att
Åström förbigått stycket kan bero
på en ren tillfällighet, då det är
sista stycket på en stor avdelning.
Från innehållets synpunkt synes
knappast några motiv ha förelegat
för Åström att stryka detsamma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 10 17:44:19 2021 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kyrkohist/1926/0337.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free