- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjunde årgången, 1927 /
5

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hugo Odeberg, Föreställningarna om Metatron i äldre judisk mystik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRESTÄLLNINGARNA OM METATRON I ÄLDRE JUDISK MYSTIK 1 I

må redan här anmärkas, att föreställningen synes vara alldeles
identisk med det Mandeiska begreppet ’Aänfcas, den fördolda,
eller inre människan, om vilken det också säges, att han nedsteg
i den jordiska, dödliga ’Ädäm, och som jämväl spelar rollen av
urmänniska.1 Emellertid är på denna punkt överarbetningen från
Henok-idéernas krets relativt genomgripande, och fastställandet
av det ursprungliga begreppets karaktär och omfattning bereder
vissa svårigheter, varför resultatet blir osäkert. Ett spår av
föreställningen om Metatron såsom Äåärn qaämön eller urmänniskan
förefinnes även i det längre Metatron-stycket, där Metatrons
(gestalt) beskrives såsom koextensiv med universums storlek, en
bild som i tidigare rabbinska källor (t. ex. Talmud-traktaten
H"gigä’s mystiskt orienterade 2:a kapitel2 och Miäras L’resiß
Rabbà 19) användes om urmänniskan. Man vill med denna bild
på känt sätt uttrycka, att urmänniskan är den representativa
summan av hela mänskligheten (till dess andliga beståndsdel)
och, parallellt därmed, det andliga såsom nedstiget i kosmos.

Slutligen må nämnas att Metatrons relation till
människovärlden, förutom vad som redan nämnts, nämligen hans roll av
domare, förmedlare av liv och parnäsä, samt av urmänniska, jämväl
redan i det äldsta skiktet representeras som den som förmedlar
hemligheterna, den djupare insikten, till dem som vilja och kunna
mottaga den. Enligt det kortare Metatron-stycket har Gud givit
Metatron i uppdrag av uppenbara för människorna Guds
hemligheter och att undervisa dem i visdom och kunskap, rätt och
rättfärdighet (48 C9). Detta framställes som en viktig detalj av
Metatrons fullmakt att utföra eller fullborda den Heliges verk.

2. Andra skiktet: Metatron-idéerna vinna burskap hos och
införlivas med de föreställningar, som utvecklats inom
Henok-mystiken. Det utmärkande är här, att Metatron identifieras med
Henok. Metatron blir, om man så må säga, en historisk person:
Han har en gång levat på jorden i en människas gestalt, näm-

1 w50N~N, också: fcPDfO CN1N fAinm kasiä]; se t. ex. Ginzä (ed.
Petermann), högra delen bok III, sid. 104*»-, 102’», bok X, sidd. 243«—244«,
2t4’3—J5, 245’3—23; vänstra delen, bok II st. 18. sidd. 61»3-62». Jfr vidare
Rbitzknsthins karakteristik av Adakas i Das iranische Erlösungsmysterium
sidd. 48, 49.

2 Fol. 12 a, upprepat i TB. Sank. 38 b. Metatron är alltså =Msy<z; "AvØp[uro?

(Makranthropos) hos Setianer, Ofiter, Markos, enl. Hippol. "E).. V 9, 20, VI 40

och Pistis Sophia III, ed. Schmidt s. 11«».).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1927/0015.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free