- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjunde årgången, 1927 /
10

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hugo Odeberg, Föreställningarna om Metatron i äldre judisk mystik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I o

HUGO ODEBERG

tid. Därvid behöva vi endast flyktigt vidröra den s. k.
rabbinska litteraturen, d. v. s. Talmud, Miåràs och Targum.
Förekomsten av Metatron-idéerna i den rabbinska litteraturen har
ingen annan betydelse än att de bevisa, hur djupt rotade dessa
idéer en gång varit även i de rabbinska kretsarna, nämligen hos
de tidigare s. k. tannaitiska rabbinerna i Palestina. Både den
palestinensiska och babyloniska Talmud, i såväl Bàraipä som
Tösæftä, ge autentiska vittnesbörd om att Metatron-mystiken
med iver omfattats av sådana auktoriteter som löh’nän bæn
Zakkai (verkade omkring 40 — 80 e. Kr.), N’lioniä bæn ka-Qänä
(50— 110 e. Kr.), l’hüsü"c ban Hananiä (70—120 e. Kr.), ’ÆTäzär
bæn ’ÄräJc (100—125 e. Kr.), av den berömde R. Ismael bæn
’Ælisa’~ († c:a 132 e. Kr.), — vilken enligt 3 Henoks redaktör är det
längre Metatron-styckets tradent — dennes samtida, lika
framstående R. ’Aqibä bæn lösëf, dennes lärjunge R. H"naniä bæn TIatiinai,
samt av de i den mystiska ekstasen bevandrade RR. Simeon
bæn ’Assai, Simeon bæn Zömà och den ovan nämnde ,Ælzè’ac bæn
’Abuiä. Redan fr. o. m. Tannä’ims tredje generation, alltså
omkring år 130 à 140 e. Kr., började man taga avstånd från
Metatron-mystiken. Det var denna generations män som förklarade ,Ælisa’
bæn ,Abuià för avfälling och betecknande nog härledde hans
avfall direkt från hans sysslande med Metatron(-spekulationerna).
Och omkring år 200 varnar Misnä för denna mystik, vilken
kallas O^’Nin Hti’Vü [mar"së b’re,sif), ung. = kosmologi] och
rODID [tna^sè mærkäbä, ung. = metafysik], samt förbjuder
uttryckligen all offentlig undervisning i dessa stycken.1

1 M. Hag. ii. na^icD Nbi c’3^2 rrøjoi ntpyc:! • ■ • finn "w
injrio ]TCl C™ rrn "PITC- Likaledes Tos. II7, som efter

nijtf’2 insätter: -p|-p^> jitJHH

Man kunde sålunda medgiva en enskild undervisning från en mästares
sida av till sådan kunskaps- eller mystisk övningsmeddelelse skickade
lärjungar. De längst gående spekulationerna förkastas emellertid helt och hållet
av Misnä, som fortsätter: ’Kdl ha-mmistakkël l’-’arbä’ä d’bärlm räpüi lo
k’^illü lö iä lä’öläm: ma-Uema’al<i ma-U’mattä ma-ll’/änun uma-Wähör’; det
är: ’För den som spekulerar över följande fyra ting, vore det bättre om han
aldrig hade kommit till världen: vad som är ovan, vad som är nedan, vad
som är före (seil, skapelsen) och vad som är efter (seil, världens slut)’. Misnä
själv vet dock icke, var gränsen mellan det tillåtna och förbjudna går.

Man finner att detta förbud dock icke kunde omedelbart genomdrivas.
Till och med gemärä’n i TB. och TY. Hag. återger en mängd stoff, som
måste räknas tillhöra HZZ^ü nC’1’0 o0’1 De" oppositionella

tendensen är dock omisskännlig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1927/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free