- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjunde årgången, 1927 /
13

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hugo Odeberg, Föreställningarna om Metatron i äldre judisk mystik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRESTÄLLNINGARNA OM METATRON I ÄLDRE JUDISK MYSTIK 1 I

nämnes Metatron ’Tjänaren’, ’Æhceä, han har ett eget tempel
med ett altare, vars överstepräst synes vara Mifcä’el. »På detta
altare», säger Metatron, »offra vi de ’rättfärdigas andar’ åt den
Helige.» Den underliggande tanken synes vara att betona, att
Metatron är den som har hand om de till himlen återvända
andarna. Det är genom honom som andarna återföras till sin
ursprungliga boning. Detta bekräftas av den här för första
gängen klart formulerade satsen: ’den rättfärdige, ha-ssaddiq
(närmast = den, hos vilken det gudomliga har vaknat till liv), på
jorden är en avbild av Metatron i himlen’. Han bär Metatrons
glans eller kraft inom sig. Han är på ett mystiskt sätt
förbunden med Metatron, och på grund av denna mystiska förbindelse
stiger han efter jordelivet upp till Metatron s tempel och blir
återförd till gudomens innersta boning. Men det antydes också,
att det finnes i olika tider alldeles speciella bärare av det
gudomliga, vad man skulle kunna kalla inkarnationer av Metatron. En
sådan var för sin tidsålder R. Isma’el (liksom Henok var för sin
tidsålder).

Närmast efter de nämnda verken, vilka tillhöra en och
samma period, komma de två i den senare Qabbäläs tid flitigt
studerade arbetena ncip -røtf1 [Sl’ür Qömà] och TH£1 mbSM2
[HëMlöp Zöfråpl]. Dessas exakta tid är svårbestämbar. Med
säkerhet kan man emellertid säga, att de icke äro senare än 4:de
århundradet. Den märkvärdiga Si 1Ur Qomä söker skildra
gudomens manifestation med talmystikens uttrycksmedel på ett sätt,
som påminner om gnostikern Markos’ spekulationer, såsom de
skildras av Ireneus3 och Hippolytus4. Metatron är här ’Aääm
qadmön, urmänniskan. Egendomligt är, att gudomen själv såsom
manifesterad bär namnet ’Adam, människan. Av Adam, såsoin
gudomen, är Metatron, ’Adàw qaämön, den första, allinnefattande
avbilden.5 Han är huvudet för hela mänskligheten till dess
andliga beståndsdel, men han är också det första kosmiska elementet,

.i

kosmos’ begynnelse, och som sådan bär han namnet ’Alcef, den

1 Fragment tryckta i Sefær RäzPel, Amsterdam 1701, fol. 37 b ff.
V’ar-shava 1913, foil. 30b—d.

2 Endast i MSS. Det äldsta (av år 1042) i Oxford, Bodleian Library, MS.
Mich. 9, foil. 66 a-70 b.

3 "Eteyyo; (Contra Heer.), bok I, kapp. 13 ff.

4 "Eke-f/o;, VI40—52.

5 Jfr Hippol., "EXeyyo;, VI 4s.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1927/0023.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free