- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjunde årgången, 1927 /
14

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hugo Odeberg, Föreställningarna om Metatron i äldre judisk mystik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I o

HUGO ODEBERG

första bokstaven i alfabetet, ett drag som vi mött redan i det
kortare Metatron-stycket i 3 Hcnok och i Ihkälop Rabbäpi. Olika
spekulationer anknytas till ’Adam’s och ^ Aåäm-Qaåmon-Metatrons
kroppsliga gestalt och dess olika delar, huvud, hals, skuldror,
bröst o. s. v., alldeles som till Aletheia’s kropp enligt Markos’
gnostiska system. Detaljerna måste vi här förbigå. I övrigt
upprepar Sfür Qömä de tidigare traditionerna om Metatron.
Särskilt märkes att Slcür Qömä betonar Metatrons universella
karaktär, låter honom göra det gudomliga namnet känt på alla
de 70 språken, kallar honom collin ")[£■’ (lar hä-(öläm), världens
furste; Metatron är vidare översteprästen i den himmelska
helgedomen, vilken benämnes "lWH pB73 (väskan lia-nNa ar) — barnets
(d. v. s. Metatrons) helgedom; har en tron närmast under den
gudomliga tronen, var den som förmedlade de gudomliga
hemligheterna till Moses o. s. v.

Hëkälöfi Zotfrä]pi. Metatron är Guds representant i tre olika
funktioner: såsom Israels Gud, såsonr världens Gud och såsom
den i individen immanente Guden, den levande Guden.
Karakteristiskt nog representerar Gud själv vad man närmast skulle
kunna kalla den allmänna uppenbarelsen, Metatron däremot den
särskilda uppenbarelsen. Den som förbundits med Metatron har
därigenom lärt känna Gud, förbundits med Gud, på ett alldeles
särskilt sätt. Termen är: ."Hin hizdauulg (av sammanoka).
Genom Metatron bor Gud, med ett uttryck som användes redan
i HëkäloJ) Rabbani, i människans hjärta: CIN bti’ H&D b’libbö seel
’àdäm. Metatron är den som öppnar (Mærkäbä-)extasens portar
för den invigde.

Något senare än de nyss nämnda arbetena äro en grupp
avskrifter, vilka utmärkas av att de skjuta traditionerna om
Meta-tron’s förbindelse med Moses i förgrunden. Hit höra: G’äullap
Mosce1; HaggüäuJ) &ma’ Israel2; Séfær Marian Håfanü3; ett
fragment av en Moses himmelsfärd*, samt slutligen den av Dr.
Gäster i London utgivna Harbä d’-Mosæ.b Samtliga tidigare

1 eller Mtctras k’-pappü<*h ia-’"sè haiuiar, tryckt i Salonica 1727.

’ Infogad i Siiiünl, Cremona 1560, päräsä Va æplfinnün och i Ialqut
R’^übim, Varshava 1901, band 2, foil. 6Gb ff.

5 Också i Sinüni, samma päräsä, Ifllq. R. ib., och i ’Arzi Lfbänön,
Venedig 1601.

4 Omtryckt i min 3 En., part III, sidd. f.

5 »xmn. The Sivord of Moses, edited by M. Gäster, Ph. D.,
London 1896.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1927/0024.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free