- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjunde årgången, 1927 /
15

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Hugo Odeberg, Föreställningarna om Metatron i äldre judisk mystik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FÖRESTÄLLNINGARNA OM METATRON I ÄLDRE JUDISK MYSTIK 1 I

föreställningar återfinnas i dessa skrifter, men tonvikten är lagd
på den idén, att Metatron är den, som förmedlade lagen Törä
till Moses. Men icke blott den skrivna och den muntliga Törä
förmedlades till Moses av Metatron, utan även alla mystikens
hemligheter, alla esoteriska läror. Huvudsumman är: ingen ny
profet kan sanningsenligt hävda sig ha mottagit uppenbarelser,
som gå utöver vad som redan mottagits av Moses. Och intet
annat himlaväsen kan meddela autentiska uppenbarelser, än
Metatron. Men den, som aspirerar till kunskap om de innersta
mysterierna och till inlevelse i andevärldens olika regioner,
kan genom mystiska övningar och det tysta upprepandet av
heliga ord och mantriska böner komma i direkt förbindelse med
Metatron samt göra liknande upplevelser som en gång Henok,
Moses eller Elias etc., de tidigare inkarnationerna av Metatron.
På samma gång är Metatron bäraren av det gudomliga i
världen [det heter: S’Tiinä är med honom (Metatron) på varje ort),
likaväl som den kosmiska urmänniskan. Mycket klart framträder
här den föreställning om Metatron, vilken redan tidigare antytts:
Metatron är urmänniskan, utgör det gudomliga elementet i ’Ädäm,
den första människan, och representerar summan av det andliga
i hela mänskligheten, av alla människoandar. Dessutom är han
på ett särskilt sätt närvarande i vissa religionens heroer; genom
dessa fungerar han då som en gudomlig profet, en sanningens
budbärare till sin tidsålder. Ur de här ifrågavarande skrifterna
kan man utläsa den läran, att Moses var den högste bland dessa
bärare av Metatron, i den nuvarande världen. Hela detta
idékomplex kännes igen från de sedan Boussets Hauptprobleme der
Gnosis välbekanta ställena i de pseudo-klementinska skrifterna samt
från Epiphanius’ framställning av ebioniternas (och elkesaiternas)
system.1 Här är urmänniskan Adam bärare av den rena och
fulländade uppenbarelsen om Gud. Efter den historiske Adam
har den gudomlige profeten personligen uppenbarat sig i Henok,
Noa, Abraham, Isak, Jakob och Moses. Allra sist och slutgiltigt
uppenbarar han sig i Kristus. Föreställningen återfinnes även i
liknande form i mandeiska källor, där representerade av de
olika gudomliga budbärarna såsom tidsåldrarnas väktare efter
’Aäakas (den inre Adam). Bland dem äro Abel (Hthil), Seth
fèipilj och ’EnoS, alltså bibliska gestalter.

1 Hotn. 252, 3 20, 174, 18 t3 f., Ree. i52, 222,47, Epiph. Pan. 30 3, 53 2.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1927/0025.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free