- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugusjunde årgången, 1927 /
48

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Carl Allan Moberg, Orientaliska inflytelser på utbredningen av det latinska rimofficiet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Orientaliska inflytelser på utbildningen av det latinska

rimofficiet.

Av

Docenten Carl Allan Moberg.

Det orientaliska inflytandets betydelse för uppkomsten och
utvecklingen av ett flertal musikaliska former inom
medeltidskyrkans liturgiska ram har på senare år påpekats med allt
starkare skäl1, och författaren till dessa rader hade i dylikt
sammanhang tillfälle att i en uppsats2 anföra några speciella fall, där
österlandet var givaren av ett primitivt uppslag, vilket
västerlandet mottog och begagnade på ett sätt, som medfört ett oanat
rikt tillskott till Europas andliga kultur, under det att den
givande parten själv ej förmådde bringa sitt uppslag till någon
utveckling över huvud. I detta samband vidrördes även den
underliga s. k. tonartsvandringen hos de rimmade latinska
helgon-officierna, och jag förmodade, att även denna hade sin rot i
orienten.3 Efterföljande rader avse att träda detta och en del
andra problem i officiernas byggnad något närmare in på livet.
Det är givet, att icke någon lösning härav åsyftas, utan min
avsikt är närmast att sammanställa några drag hos dessa officier,
vilka synas mig göra antagandet av österländska inflytelser även
i dylika fall icke alldeles osannolikt. I en kort översikt av det
latinska rimofficiets uppkomst och utveckling vill jag försöka
påpeka varest, enligt mitt förmenande, det orientaliska
inflytandet framför allt kommer till synes.

1 Jfr t. ex. wagner, Beziehungen zwischen Abendland und Morgenland
in der mittelalterlichen Musik, Kyrkohist. Arsskr. 1927, ss. 157—175.

2 Tropering, en medeltida kompositionsteknik, Sv. tidskr. f.
Musik-forskn., årg. 1927, ss. 5—19.

3 A. a., s. 6.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:26 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1927/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free