Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Carl Allan Moberg, Orientaliska inflytelser på utbredningen av det latinska rimofficiet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ORIENTALISKT INFLYTANDE PÅ LATINSKT RIMOFFICIUM 57
cu.....ri - ae gau - - - den - tis, sis in - ter
a3
dis - - cri.....mi - na ui......- - -
- tae dux prae..........
sen - tis
Vi lägga genast märke till en egenskap hos den nya
antifon-stilen, en egenskap, som var den gamla främmande: den
meli-smatiska (d. v. s. koloraturartade) prägeln och melodiska
rikedomen. Detta står i bjärt motsats mot den äldre antifona stilens
lugna och enkla syllabik, dess förkärlek för stegvis rörelse i
melodin och för ett inskränkt tonomfång (ambitus). Rytmisk
enkelhet och symmetrisk byggnad voro likaledes framträdande
egenskaper hos den klassiska antifonin.
Granskar man den på övergångsstadiet till fullständigt
versifierat officium stående historia de ss. Trinitate i Antiphonarium
Hartkeri, uppenbarar detta, senast från 900-talets början
stammande verk, det egendomliga fenomen, som tidigare påpekats,
vilket jag vill kalla tonartsvandringen, i det den 1. vesperns första
antifon står i I. kyrkotonarten, den andra antifonen i den II.
tonarten etc. Jag citerar efter Wagner1:
In Vigilia ad Vesperas: Ant. Gloria tibi Trinitas Modus I.
» Lans et perennis » II
» Gloria lau dis III
» Laues Deo Patri » IV
» Ex quo omnia » V
» Gratias tibi » I
Einführung III, s. 317 f.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>