- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguåttonde årgången, 1928 /
239

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Emil Färnström, Om källorna till 1571 års kyrkoordning. En jämförelse mellan Svenska KO. 15 7 1 och Würtembergs KO. 1553 - II. Jämförelse mellan WKO. 1553 och KO. 1571 - 6. Om syndabot, skriftermål och avlösning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

om källorna till i 57 i ars kyrkoordning

WKO.

Wiewol nun sollich gmein predig
darinn der Herr Christus für ein
ver-söner unserer siinden, fürgehalten
würt, an jr selbs ein Absolution von
den Sünden ist, und welcher sie mit
rechtem glauben auffnimpt, der
würdet dadurch vor gott im himel von
allen sünden Absoluiert vnd
entbunden, welcher aber nicht glaubt, dem
werden alle seine Sünd vorbehalten.
Jedoch nach dem die Predig des
Euangelions von Christo nicht allein
in der gmein, sonder auch einem
jetlichen insonderheit, den es
gebür-lich begert, werkündigt werden soll,
wie auch der Herr Christus selbs
vilen, wenigen, und auch einer allein
zu zeiten gepredigt hat. So soll die
sonderlich predig, die man sonst
pri-vatam absolutionem nennet, nicht
auffgehoben, sonder jn jrem
gebür-lichen brauch bleiben.

139

Den svenska s. 62.
Thet är wäl sant, at then
almenne-ligha predicanen, ther wår Herre
Jesus Christus för en Försonare och
itt offer för wåra synder vtropat
warder, är een sanskylligh och
fulkom-ligh Afflösning, så at hoo som helst
ther på troor, han warder ther
igenom in för Gudh j himmelen
afflöst-Men then som icke troor, honom
warda alla hans synder behåldna,
likwel mädhan Euangelij predican
icke så eenkannerliga stelt är in på
een heel Försambling, vthan må och
skal så wäl fååm, ja ock blott eenne
menniskio,när så behöffues, förkunnat
warda, såsom ock wår Herre Christus
sielff uthan all wedersyn predicade
för mongom, för fååm, och
undertiden föreen ensammenniskio. Therföre
skal ock tå synnerligh predican, then
man ellies plägar nempna
Absolutionem privatam, bliffua så ståndandes
som vaant är, allom til tröst och
styrckelse, som henne behöffua och
bruka wilia.

WKO. utvecklar därefter, hurusom denna privata absolutio
ej gäller en större mängd människor utan allenast människorna
en och en. Prästerna skola här erbjuda sin tjänst såsom
mottagande bikt, särskilt före nattvardens mottagande. En särskild
ordning för detta antydes med först en predikan om en rätt bot
och rätt bruk av Herrens nattvard; därefter förhör av var och
en särskilt. De, som då visa sig obotfärdiga, skall prästen
avråda till nattvardsgång, men de botfärdiga skall han absolvera.1

1 Det heter om denna absolution i WKO. 1553: »Wa auch einer were,
der ein solliche sonderliche beschwerd des gewissens hette, das im
sonderliche trost des evangelions notig sein wurde, so soll er jn inbesonderheit
Absoluieren, aber die andern lass er der gmeinen hernach volgenden
absolution erwarten». Enligt denna KO. skall således privat bikt och enskild
absolution endast användas i vissa speciella fall, under det att flertalet
hänvisas till allmän absolution enligt en allmän formel. Detta betyder en viss
utveckling utöver 1536 års WKO., enligt vilken den enskilda bikten med
enskild absolution mera träder i förgrunden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1928/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free