- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjuguåttonde årgången, 1928 /
293

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Holger Nilsson, J. A. Tingstadius och kyrkohandboken av 1811

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

J. A. TINGSTADIUS OCH KYRKOHANDBOKEN AV 181 I

293

För analysen av Tingstadii ingress hänvisas till Leufvén1,
som efter vanan har en mycket skarpsinnig analys av de
olika orden och deras neologiska innebörd. Här vilja vi
blott något se på frågan om vad Tingstadius avsåg med
ingressen. Därvid måste vi främst fatta ställning till
Gravan-ders uppgift i Personalierna, att Inledningen författats »med
särskildt syfte, att såsom ett Oratorium i Davids stil på
Högtidsdagar uppföras med biträde af Musik. Jfr Dav. Ps. 118».
(Rodhe återger notisen utan kommentarer efter Baelter.) Det
är knappast troligt, att detta skulle innebära, att Tingstadius
här gjort en självständig oratorietext i tidens stil såsom
underlag för en komposition. Meningen är väl närmast, att man
skulle ha tänkt sig detta som ett alternativ för högtidsdagar,
under det att en enklare ingress skulle användas på vanliga
söndagar. För detta finnes dock intet stöd i själva materialet.
Förslaget av 1799 innehåller visserligen alternativa böner efter
nattvardens och litanians avslutning, men på det hela taget var
väl föreställningen om alternativ i liturgien då för tiden mindre
vanlig än nu. Även om saken övervägts, har man likväl tagit
Tingstadii förslag som enda inledning. I nu gällande handbok
har man återupptagit den äldre Introitus som alternativ vid vissa
tillfällen.

Emellertid finnes ett intressant bevis på att man även på
denna tid kunnat räkna med alternativ för ingressen. I UUB.
finnes en kapsel, T. 281, innehållande huvudsakligen handlingar
från Evangeliebokskommittén i början av 1800-talet. Den
innehåller emellertid också några osignerade handlingar, som av
stilen att döma författats av Sam. Ödmann. En av dem bär
överskriften »Recension» och är tydligenen 1810 författad recension
av den då fastställda handboken. Denna recension har icke
tidigare blivit tryckt. I likhet med en annan handling, som är
ett av ärkebiskopen begärt yttrande, har den tydligen hamnat
i ärkebiskopens papper och slutligen sammanförts med
evangeliebokspapperna.

Jag anför första delen av denna recension, och vi observera
där, vad Ödmann säger om alternativen.

1 Svenska Högmässoritualet 1789—1811.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1928/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free