- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Tjugunionde årgången, 1929 /
49

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kraft, Salomon, Textstudier till Birgittas revelationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

TEXTSTUDIER TILL’ BIRGITTAS REVEL ATI0NER

49

tagits i I: 57. Andra partier ha senare fått ingå i IV: 99. Om
man betraktar det hela som en ursprunglig revelation, betyder
det självfallet föga, att hedningarna ej äro på tal i
mellanpartiet (IV: 99). I en större revelation behöver naturligtvis ej en
viss detalj ständigt upprepas, och av största vikt i här berörda
fall är, att IV: 99 utmärkt går tillsammans med 7 C. I det förra
textpartiet har man orm-liknelsen om hur Kristus försummas av
de kristna i allmänhet, i det senare den mera »konkreta»
till-lämpningen för Magnus Erikssons vidkommande.

Textstycket n:r 14 i den norska versionen innehåller L58
med ett mindre parti ur slutet på I: 52.1 westman håller för
troligt, att det senare förts till I: 58 på grund av likheten i
innehåll, och konkluderar, att sammanställningen ej är ursprunglig.
Man måste emellertid även undersöka de stora partier av I: 52,
som ej förefinnas i norska texten.

Revelationen avser offentliggörandet av Birgittas äldre
uppenbarelser — troligen, såsom Westman2 förmodat, de revelationer
som ingå i lib. I — och inledes med att jungfru Maria ger
uttryck åt sin förhoppning, att Guds ord må spridas över världen
såsom »ljuvaste blomster». Guds son svarar med att prisa
Maria som det yppersta blomstret i den världens örtagård, där
övriga blomster utgöras av alla utvalda alltifrån Adam allt intill
tidernas slut. För Marias skull skola Guds ord rotfästas i hans
vänners hjärtan. Efter denna himmelska ouverture följa så de
praktiska arrangemangen. Birgitta erhåller den kända maningen
att överlämna de på tal varande revelationerna till bl. a.
ärkebiskopen och två andra biskopar. »Den tredje biskopen» nås
av en längre gudomlig maning. För Kristi lidandes skull må han
förhjälpa Guds ord att bliva uppenbarade. Han skall själv föra
dem till påven, och till yttermera visso skall han jämväl föra
med sig till den heliga fadern »eorum testimonia — — —,
quibus verba mea sapiunt et delectant».

Härefter följer en liknelse. Guds ord äro såsom talg, som
tagen i munnen raskt smälter, om kroppens värme är högre,
men som utspottas, om den ej smakar. Så utspottas Guds ord
av dem, som de himmelska tingens ljuvlighet ej behagar. Re-

1 BU, 4, s. 480—483.

2 Loc. cit.

4 — 29191. Kyrkohist. Årsskrift 1929.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:08:49 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1929/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free