- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
23

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANTE OCH KRISTENDOMEN

I 5

Förutom den omständigheten, att den aristotelism, som
förmedlades genom araberna, var ganska nyplatonskt färgad,
uppblandades Aristoteles’ inflytande även därigenom, att under
hans namn kom att gå en trots sin obetydlighet betydelsefull
nyplatonsk skrift, den s. k. Liber de causis, en till latin från
arabiskan översatt bearbetning av Proklos’ skrift Sxoi/dwais
ö-eoXoytXY].1 Till denna skrift ha såväl Albertus Magnus som
Thomas av Aquino skrivit kommentarer. Även Dantes
vedersakare från demokrattiden, Egidius av Colonna, har skrivit en
kommentar till Liber de causis. Ej mindre än tio gånger har
Sauter funnit denna skrift citeras i Dantes mindre verk2, vilket
är förhållandevis ganska mycket. Däribland är ett för
förståelsen av Dantes kärleksbegrepp synnerligen viktigt ställe, Conv.
3,2,3 ff.: »Kärleken är noga taget intet annat än själens
andliga förening med det älskade föremålet. . .3 Grunden till detta
naturliga fenomen torde ligga däri, att varje väsensform utgår
från sin första orsak, d. v. s. Gud. Så står det skrivet i boken
om orsakerna.4 Men olikheten härrör sig inte från denna orsak,
som är den enklaste, utan från de medelbara orsakerna (causae
secundariae) och från materien, som väsensformen sänkes ned i.
Därför står det skrivet i samma bok, där det är tal om den
gudomliga godhetens nedströmmande: ’Måttet av godheten och
gåvan ändrar sig alltefter mottagarens disposition’.5 ... ju ädlare
formen är, desto mer behåller den kvar av denna natur.
Därför tar också den mänskliga själen, som är den ädlaste bland
de former som födas under himmelen, emot mer av den
gudom-liga godheten än någon annan. Då det nu är det naturligaste

1 CBaeumker, Der Neuplatonismus im MA, ss. 157 ff., samt CSauter,
Dante und der liber de causis (i Historisch-politische Blätter CXLVII,
München 1911), ss. 81—91, 161—169.

2 CSauter, a. a., s. 162.

3 Kan sammanställas med Thomas Aquinas, Summa theol. 1, 20, 1:
Amor est vis unitiva et concretiva.

J Liber de causis c. 17: Res omnes habent essentiam propter ens
pri-mum (Sauter, a. a., s. 163).

5 Liber de causis c. 19: Prima enim bonitas influit bonitates super res
omnes influxione una, verumtamen unaquaequae rerum incipit ex illa
in-fluxione secundum modum suae virtutis et sui esse ... Et diversificantur
bonitates et dona ex concursu recipientis (Sauter, a. a., s. 164).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free