- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
31

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

DANTE OCH KRISTENDOMEN

I 5

men i alla fall av oförtydbart ursprung. »Et istud est lumen
de quo dicitur Apoc. XXI, quod claritas Dei illuminabit earn,
scilicet societatem beatorum Deum videntium. Et secundum hoc
lumen efficiuntur deiformes, id est Deo similes ...» (Summa theol.
I, 12, 5). Från hellenismens profeter och rnystér samt
urkris-tendomens pneumatiker har gudalikheten nu kommit att
överflyttas på de saliga döda. Här sätter även det nyplatonska
kärleksbegreppet in: »Pius autem participabit de lumine gloriæ,
qui plus habet de caritate: quia ubi est maior Caritas, ibi est maius
desiderium, et desiderium quodammodo facit desiderantem aptum
et paratum ad susceptionem desiderati. Unde qui plus habebit
de caritate, perfectius Deum videbit, et beatior erit», i, 12, 6).
För änglarna gäller den annars diskrediterade förmågan att kunna
se Gud direkt: »similiter potest angelus simul Deum cognoscere
per essentiam Dei, quod pertinet ad cognitionem gloriae, et per
essentiam propriam, quod pertinet ad cognitionem naturae»,
(1, 62, 7). För vår fråga är det vidare betydelsefullt, att de
saliga i himlen fortfarande kunna intressera sig personligen för
dem, som behöva deras hjälp, och sålunda bliva Guds
medarbetare.1

Redan hos »il dolce stil nuovo»’s första namn, GUIDO
GUINICELLI, kan man spåra en anpassning av kärlekskulten efter
kyrkans opinion. Guido kände det hädiskt att upphöja
kvinnan till gudomlig varelse:

»Min dam. ’Vad har du djärvtsr’, skall Gud säga mig,

när min själ är framför honom,

’Du har passerat himlen och trängt fram till mig,

i fåfänglig kärlek har du förtörnat mig genom liknelser,

ty mig tillkommer lovet

jämte drottningen i riket, vilket är värdigt,

att för dess skull allt svek upphör’.»3

oss är det viktigt att, fastän Thomas avvisat ljusmetafysiken, han ändå
genom sin angelologi lämnar rum för dylik åskådning.

1 Thomas Aquinas, In libros sententiarum (Romas 1556) 4, 45, 3, 1.
Jfr 45. 3 a, 1—3.

a »Donna deo mi dirà: ’Che prosumisti ?’

siando 1’anima mia a lui davanti:
’lo ciel passasti, e fino a me venisti

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0041.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free