- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
34

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I 8

GÖSTA KELLERMAN

hans allmänna kunskapsteori.1 All kunskap är på sätt och vis
en mystisk akt. Vad särskilt Bonaventuras estetik beträffar, är
denna mycket mer subjektivt färgad än hos Thomas. Det är
ej fråga om att känna proportioner o. s. v., utan om att
tillfredsställa subjektet och dess anlag. Så består saligheten för
Thomas i kunskap om Gud, men för Bonaventura i kärlek,
ägande, njutning, förening av alla krafter med Gud. Vi fyllas
själva av Guds överströmmande skönhet, rikedom och godhet.2
Överhuvud är Bonaventura »1’incarnation la pius parfaite du
mysticisme théologique au XIII* s.».3 Sålunda bör Bonaventuras
inflytande snarare ha bidragit till att styrka Dante i hans
pla-toniserande tendens, än motsatsen.

4. Ljusmetafysik och astrologi.

Den himmelska Beatrices återvunna kärlekskraft över den
vilsegångne jordevandraren yttrar sig förnämligast i, att Dante,
försjunken i hennes blick, av kraften däri lyftes allt högre upp
från himmel till himmel, — en bland de mest betagande
symbolerna i hela Den gudomliga komedien. Betraktandet av
kvinnans blick, hennes själs port, föres ända hän till att övergå i
gudsskådandets självförintande. För varje himmel blir hennes
blick allt mer strålande, allt mer outhärdlig, hennes kraft allt
mer förbrännande, allt farligare. Men tremendum är helt
fasci-nosum. Skalden får för varje gång ny, oanad kraft att se.
Från första stund han åter möter Beatrice, erfar han denna
osynliga kraftström:

»Min själ i längesedan svunna tider
ju blev, för varje gång jag mötte henne,
av häpnad genombävad och förlamad.
Och medan hon var bortskymd än för blicken,
lät hennes andes dolda kraft mig känna,
hur gammal kärlek höll mig fast i bojor.

1 RSeeberg, a. a. III, ss. 334 f., 351.

2 ELutz, Die Ästhetik Bonaventuras (Beiträge zur Gesch. d. Phil,
des MA, Suppl. Bd. 1, Münster 1913), ss. 206 f.

3 MDe Wulf, a. a., s. 373.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free