- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
66

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

66

GÖSTA KELLERMAN

på så många andra ställen kyrkojuristerna, de s. k.
dekretalisterna. Citatet visar tillfyllest, med vilken fanatism Dante
omfattade kejsardömets idé och att densamma var mycket mer än
en, låt vara kär, vetenskaplig teöri för honom.

Har kyrkan fått sin gudomliga sanktion genom Kristus, så
har staten-kejsardömet detta icke mindre. Frånsett det Jesu
ord man ävenledes stödde sig på: »Given kejsaren vad kejsaren
tillhör», framför Dante i Mon. i, 16 och 2, 120. 13 ett argument,
som röjer en stark benägenhet för att i historien se
uppenbarelse av Guds vilja och sanning. Visserligen är tanken inte ny,
den förekommer rikligt hos OroSIUS.1 Det energiska hävdandet
och tillämpningen av den är emellertid lidelsefullt äkta. Den
går ut på, att Gud erkänt och helgat det romerska kejsardömet
genom att i sin Son låta sig födas och skattskrivas som romersk
medborgare och ytterligare genom att låta den kejserliga
rättvisan genom Pontius Pilatus utfärda sin dom över honom. Detta
senare bevis2 förefaller vara mest i stil med Dantes övriga
tänkande. Det överensstämmer fullkomligt med den framställning,
som låter paradisträdet medverka vid försoningsgärningen.

Joakim av Floris hade ju på nytt riktat
uppmärksamheten på historiens gång och på Guds aktiva ingripande i
densamma. Den nimbus av messiansk drömkejsare, Dantes
kejsarfrälsare får över sig, är otvivelaktigt att tillskriva
inflytande från joakimitiska och i konkurrens med dem uppkomna
ghibellinska profetior.3 Man har t. o. m. kunnat påvisa nära
samband mellan Ubertino da Casale och Dante (Ubertino såg i
Bonifacius VIII apokalypsens vilddjur och i kyrkan den av
honom skändade skökan).4 Redan Döllinger, som även spårat
sambandet mellan Dante och joakimiterna, framhöll dock, att denna

1 Se EMoore, o. a. a. ii, s. 22.

3 Vilket, enligt vad doc. JSvennung benäget upplyst mig om,
förekommer hos Orosius.

3 Se FKampers, Dantes Zukunftskaiser. De joakimitiska profetiorna
läto nämligen denna apokalyptiska kejsare framstå såsom ett Antikrists
redskap, såsom en »kyrkans hammare» (ibd ss. 12 f.), vilket kejsarvännerna
naturligtvis på lättförståeligt vis retuscherade.

4 FKampers, s. 20 »die Beziehungen Dantes zum Joachimismus sind
durch Parallelen seiner Dichtung mit der Schrift des Ubertino so
hinlänglich dargetan, dass ich sie als eine Tatsache hinstellen darf».

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free