- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettionde årgången, 1930 /
68

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Kellerman, Gösta, Dante och kristendomen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

68

GÖSTA KELLERMAN

(jfr H.hjärne, Stat och kyrka och F.Kern, Gottesgnadentum
und Widerstandsrecht), tycks dock i Italien i detta fall blott den
romerska rätten vara att taga i betraktande. Redan på Fredrik
Barbarossa hade den romerska rättsskolan i Bologna utövat
starkt inflytande.1 Och då, såsom påtagligt är, Dantes skrift
»De monarchia» får ses som en stridsskrift, faller det sig naturligt
att se den som ett inlägg i den serie av litterär polemik, som
sedan länge utspunnit sig. Det har också av Ercole påvisats,
att den till sin idébyggnad väsentligen grundar sig på en
problemlösning, som förekommer redan hos Bolognajuristen odofred
och hos Giovanni da Viterbo i De regimine civitatum och
som Dante har gemensam med den yngre vännen cino da
plstoia.2

Den originalitet, som givetvis det oaktat är att tillerkänna
Dantes skrift, beror på den säregna fromhet och idealitet, Dante
lagt in i sitt försvar. Så har han kunnat få personlig färg över
det disparata stoffet. Om mera direkt lån kan det då vittna, att
Dante för kejsardömets del helt övertagit de med religiösa motiv
inmängda kyrkliga rättsargumenten för påvemaktens supremati.
Dantes kejsare är, såsom Kern träffande uttrycker det, »eine
Verdoppelung und Kopie des einzigen wirklichen Monarcha, den
die mittelalterliche Welt besass.3» Är detta att tillskriva den
politiska polemiken, så förlänas däremot en religiös motvikt av
de spända apokalyptiska förhoppningar, som ligga i luften i
det av joakimitisk-spiritualistisk kärleks- och domspredikan gen-

»Le Digeste et le Code exaltent 1’autorité et la personne de 1’Empereur au
point d’en faire presque un dieu sur la terre, et lui attribuent un pouvoir
absolu, sans limite de temps ni d’espace.» EJordan, s. 65.

1 Se Krammer, Der Reichsgedanke des staufischen Kaiserhauses.

2 Ercole, a. a., s. 141.

3 FKern, a. a., s. 46. Jfr EJordan, a. a., s. 62: »La monarchie
universelle a d’abord été une idée ecclésiastique» etc., s. 90: »la théorie que
1’Empereur est choisi par Dieu seul et que les hommes ne font que le
proclamer, est évidemment une transposition du droit canonique, lequel est
fondé sur 1’élection». Originell är ju Dantes kejsarkult inte. Den delades
av kejsar Henrik VII själv och finnes kodificerad i hans konstitution Ad
reprimenda (se Jordan, s. 79). Det originella får från denna sida ses
i den etiskt-universella inramning, som Dante kunnat förläna sin
åskådning.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1930/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free