- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Trettioförsta årgången, 1931 /
231

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - II. Meddelanden och aktstycken - Sven Kjöllerström, Visitatio Gustaviana. Ett otryckt dokument av Georg Norman - II. Visitatio Gustaviana

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

VISITATIO GUSTAVIANA

2 53

i ringa] brott utan ett stort och förfärligit natursens fehl eller brist;
förty thet måtte ju något groft wara, för hwilket Gud skulle wara
så wred på hela menniskioslägtet, att sådana wrede med någon
men-niskiomagt icke kunde borttagen blifwa. Ty ingen af de alra
heligaste fäder, ingen prophete, ehuru heligt lefwerne han förde, kunde
thenna brått af menniskiones natur borttaga och åter igen blidka
Gud. Item att thenne natursens brott medföljer och en ewig död,
en ewig wrede; thet är ändamåls troendes, att Gud, som är i sig
sielf god, grufweliga förtörnas at thet onda, thet är-af syndene, och
att fördenskull hatar och förmalediar naturen, förty så säger han
straxt efter fallet till Adam: Efter tu så [hafwer] giordt emot thet
jag budit hafwer, förbannadt wari marken1 i2 titt wärk etc. Och i
samma första bokene 6. cap.: Mig ångrar (:sade Gud.), at jag
hafwer giordt menniskiona. Och ther sammastädes något tilförene: Jag
will utskrapa menniskione, som jag skapadt hafwer. Säger ock S.
Påwel: Syndenes lön är döden, thet är, synden förskyllar döden, thet
är en ewig förtappelse. Således predikar och talar skriften med
klara röst om syndena, nemlig att then3 förderfwade naturen är af
Adam utspridder in på hans hela afföda, hwadan tå kommer, att
wåra gärningar af sig sielfwa icke kunna täckias Gudi, utan wår
wanskelighet afstadkommer döden och skiuter oss under ett ewigt
straff.

Så mycket är the enfaldige nog att weta om arfsynden; icke är
them heller sådana skarpsinniga spörsmål, om Gud afstad kommer
synd eller henne tillåter; item om naturen förderfwas för thenne
kötzlige begärelsen skull, eller om synden blifwer qwar efter döpelsen
materialiter eller formaliter, thet är, om hon blifwer med oss på
then förderfwade naturen eller4 på then brotts wägna. Sådana
spörsmål, ändoch the hafwa någon nytta uti scholan och ibland lärde
män, så är icke nyttigt them framsättia then meniga man för theras
twifwelaktigheet skull.

Om Guds wredes uppenbarelse.

Andoch så stor wanskelighet anhänger5 oss, likwäl efter wår
natur är så platt fördärfwad, kan han icke besinna, ei heller
förnimma sin stora farlighet, ja, om han än någorledes thet förnimmer,
sannerligen så öfwerwäger han thet icke tilfyllest, ei heller söker
boot eller läkedom ther till; förty han wänder sig ifrån Gud
(:hwilken han för syndena skull icke förmå see:) och nu till thet eena6
creaturet och nu till thz andra och af them förbider hielp och und-

’ L market. 2 i saknas i hskr. Explicatio: in opere tuo.

3 U och S thenna. 4 U och S naturens eller och. 5 U och S

afhänger. 6 L arma.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:09:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1931/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free